Springen naar inhoud

Algemene Relativiteit : Equivalentie Principe

• Log in om te kunnen reageren

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2013 - 22:02

Ik heb een vraag over dit gedachtenexperiment :

Wanneer je in een raket, die versneld ver van zware objecten beweegt, een zaklamp loodrecht op de bewegingsrichting schijnt, wordt het licht ervan schijnbaar afgebogen naar achteren.
Hetzelfde geldt voor een zaklamp die zich op het aardoppervlak bevindt : Het licht wordt daadwerkelijk afgebogen naar beneden.
Iemand die dit experiment uitvoerd, kan geen verschil merken tussen de twee situaties.

Nu mijn vraag : Wat gebeurt er met het licht in een erg sterk gravitatieveld of in een erg grote ruimte ? De baan van het licht zou een paraboolvorm moeten beschrijven en onder een steeds steilere (kleinere) hoek het gravitatieveld invliegen.
Kun je dan spreken van versnelling van licht ?
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2013 - 22:21

Correctie : Misschien is het niet exact een paraboolvorm, omdat de waarde van g niet constant is in dit voorbeeld.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 december 2013 - 15:30

We noemen dit doorgaans afbuiging van licht, want de (grootte van de) lichtsnelheid verandert niet. Maar de richting verandert weldegelijk.

VDammer

VDammer

• >100 berichten
  • 201 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 23:50

Ik heb een vraag over dit gedachtenexperiment :

Wanneer je in een raket, die versneld ver van zware objecten beweegt, een zaklamp loodrecht op de bewegingsrichting schijnt, wordt het licht ervan schijnbaar afgebogen naar achteren.
Hetzelfde geldt voor een zaklamp die zich op het aardoppervlak bevindt : Het licht wordt daadwerkelijk afgebogen naar beneden.
Iemand die dit experiment uitvoerd, kan geen verschil merken tussen de twee situaties.

Nu mijn vraag : Wat gebeurt er met het licht in een erg sterk gravitatieveld of in een erg grote ruimte ? De baan van het licht zou een paraboolvorm moeten beschrijven en onder een steeds steilere (kleinere) hoek het gravitatieveld invliegen.
Kun je dan spreken van versnelling van licht ?

Wat bedoel je met het woord 'schijnbaar' versus het woord 'daadwerkeijk'?
Bedoel je dat in de raket het licht 'eigenlijk' niet afbuigt en eerder een optische illusie is?

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2014 - 10:27

Ik denk inderdaad dat hij dat ermee bedoelt aangezien het licht ineen eenparig versnelde licht een baan volgt,namelijk die zou ontstaan in een homogeen gravitatieveld, eer is bewezen dat een werkelijk homogeen gravitatieveld niet bestaat. Dus waarschijnlijk bedoelt hij dat het veld dat lijkt te bestaan in de raket een optische illusie is. Ook voor de persoon in de raket. Als er geen raampjes in de raket zitten is het moeilijk voor die persoon om vast te stellen dat hij zich niet in een gravitatieveld bevindt, maar wet raampjes wordt veel duidelijk.

Ik denk inderdaad dat hij dat ermee bedoelt aangezien het licht ineen eenparig versnelde licht een baan volgt,namelijk die zou ontstaan in een homogeen gravitatieveld, eer is bewezen dat een werkelijk homogeen gravitatieveld niet bestaat. Dus waarschijnlijk bedoelt hij dat het veld dat lijkt te bestaan in de raket een optische illusie is. Ook voor de persoon in de raket. Als er geen raampjes in de raket zitten is het moeilijk voor die persoon om vast te stellen dat hij zich niet in een gravitatieveld bevindt, maar wet raampjes wordt veel duidelijk.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures