Licht vs Licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Licht vs Licht

Is het mogelijk om licht met licht te stoppen?

Wat ik bedoel is:

Als (bijvoorbeeld) ik een (klein) gat in de muur heb waar licht doorheen komt en ik schijn met een licht (van de zelfde kleur) terug door t gat in de muur. 'Blokkeert' mijn licht dan het inkomende licht (ookal is t maar voor een deel) waardoor het achter mijn licht donker(der) blijft/word dan wanneer ik niet terug schijn met mijn licht?

Berichten: 12.262

Re: Licht vs Licht

Niet direct. Je kan wel de muur achter je belichten met een lichtbron die in tegenfase is met het licht dat door het gaatje komt, waardoor het netto donkerder wordt op die muur.

Licht in tegenfase terugsturen naar de lichtbron achter het gaatje kan ook werken, maar vereist aanzienlijk meer precisie. Als er achter het gaatje in de muur bijv een laser staat die monochromatisch en coherent licht geeft zou je die kunnen dempen, maar dan moet je wel precies de golflengte, fase en hoek weten.
Victory through technology

Berichten: 1.617

Re: Licht vs Licht

Nee dat kan niet.

Je kunt licht wel plaatselijk laten uitdoven en versterken (wat Ben uitlegt) maar dat is hetzelfde als twee golven in het water die op elkaar inwerken (interfereren). Die doven elkaar niet uit maar plaatselijk versterken of verzwakken ze elkaar.

Reageer