oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 73

oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Dit onderwerp is alleen een aandragen van een fenomeen,geen persoonlijk probleem en ik zoek geen oplossingen om mezelf te laten behandelen door KNO-chirurg,dus:

Constant zijn er een of twee groepen golvende suizingen met verschillende hoge frequenties in mijn hoofd en vraag ik me af of dat te maken heeft met een snelle bloedcirculatie (5 liter binnen enkele minuten door alle vaten),dat vlak bij je gehoor aanwezig is,De hoge frquentie zou de aanvoer met zuurstof en voedingsstoffen kunnen zijn,de lagere de retourkanalen.(vaten!) Kan het accepteren,maak er geen probleem van,het intrigeert me. Als ik het in geluidsterkte zou moeten uitdrukken,zou het in de koers van 20 db zijn en een frequentie van 7000-8000 Hz ,grofweg getaxeerd. Een verband met bloedcirculatie is naar mijn mening nooit vermeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Als het te maken heeft met de circulatie krijg je een pulsatiele tinnitus, wat je bijvoorbeeld ziet bij glomustumoren

of een verhoogde intracraniële druk. Dus op het ritme van je hartslag. Zo niet, dan heeft het hoogstwaarschijnlijk niet te maken met de circulatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Ik weet niet of het relevant is voor je vraag, maar voor zover ik begrepen heb is het in specifieke gevallen wel mogelijk je eigen circulatie te horen. Dat is dan in geluidsdichte, reflctievrije ruimtes.

7-8 kHz lijkt me echter aan de hoge kant voor een dergelijk geluid, ik zou verwachten dat het in de basis een stuk lager zou zijn, maar mogelijk wel met harmonischen in die orde. Zelf heb ik nooit een dusdanig stille omgeving ervaren, dus het blijft van mij uit speculatief.
Victory through technology

Berichten: 73

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Benm schreef: do 19 dec 2013, 03:19
Ik weet niet of het relevant is voor je vraag, maar voor zover ik begrepen heb is het in specifieke gevallen wel mogelijk je eigen circulatie te horen. Dat is dan in geluidsdichte, reflctievrije ruimtes.

7-8 kHz lijkt me echter aan de hoge kant voor een dergelijk geluid, ik zou verwachten dat het in de basis een stuk lager zou zijn, maar mogelijk wel met harmonischen in die orde. Zelf heb ik nooit een dusdanig stille omgeving ervaren, dus het blijft van mij uit speculatief.
Tav.moderator:Ik weet niet of het totale citaat herhaald mag worden,ik reageer alleen op de 2e alinea:

Ik taxeerde 7-8kh omdat ik het probeerde te vergelijken met een uitschieter in hoge richting van een sopraan en die hoogte hoor ik niet,momenteel ligt het in de koers van ca.3-4 kh. en wel tegen de 20-25 dB aan en wijt het aan de circulatie.

Heb ooit eens gewerkt bij de bouw van een geluidloze kamer voor gehoor-onderzoek,zal daar mogelijk wat gemerkt hebben,maar meer het effect van stilte in vergelijking met de rumoerige werkomgeving;een geluidstudio in Hilversum gaf globaal eenzelfde effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Blijvend oorsuizen komt voor bij:

1. beschadigingen aan gehoorzenuw

2. beschadigingen binnenoor

3. hart- en vaatproblemen

Tijdelijk:

gehoorbelasting

ontbreken van omgevingsgeluid

Berichten: 73

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Blijvend oorsuizen komt voor bij: 1. beschadigingen aan gehoorzenuw 2. beschadigingen binnenoor 3. hart- en vaatproblemen Tijdelijk: gehoorbelasting ontbreken van omgevingsgeluid
Het is dan wel een intra-lichamelijke actie/toestand;geen maanmannetjes of afgeschoten protonen,electronen,etc. door onze actieve zon en verdere bronnen in het Universum.

Het gehoorsysteem functioneert (bij mij) normaal,ben alleen gevoelig voor hoge frequenties met veel intensiteit,niet de door mij waargenomene als oorsuizen met weinig intensiteit.

Berichten: 12.262

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Even uitgaande van een tijdelijke situatie als gevolg van gebrek aan enig omgevingsgeluid (dode kamer): ik zou vermoeden dat je daarin mogelijk je eigen circulatie kunt horen als een soort pulserend ruis-geluid dat gelijk loopt met je hartslag. Waarschijnlijk zul je nog meer geluiden horen uit je lichaam, bijv die van spijsvertering en dergelijke.

Zelf heb ik het nooit ervaren, maar het schijnt dat verblijven in een dergelijke geluidsdichte en reflectievrije ruimte een bijzonder onaangename ervaring is. Niet dat het an sich lichamelijk schadelijk is, maar blijkbaar wel beangstigend en verwarrend. Ergens is dat ook wel logisch: normaliter hoor je altijd wel iets. Zelfs in een heel stille omgeving kun je nog wel iets van geluid onderscheiden, al was het maar de wind die met 1 km/h langs je kleding blies.
Victory through technology

Berichten: 73

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Bij handen schelpvormig op je oren, verneem je direct een vorm van een rustige zeebranding met een volledige gelijkmatige veel lagere frequentie en intensiteit;echter daar bovenuit de circulaties-frequenties die er met wat meer intensiteit door het vn.bovendeel (vanaf je gehoorbeen)hoorbaar is.

Maak me er niet druk om,het intrigeert me wel wat de fysieke oorzaak zou zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Benm schreef: vr 20 dec 2013, 03:34
heb ik het nooit ervaren, maar het schijnt dat verblijven in een dergelijke geluidsdichte en reflectievrije ruimte een bijzonder onaangename ervaring is. Niet dat het an sich lichamelijk schadelijk is, maar blijkbaar wel beangstigend en verwarrend. Ergens is dat ook wel logisch: normaliter hoor je altijd wel iets. Zelfs in een heel stille omgeving kun je nog wel iets van geluid onderscheiden, al was het maar de wind die met 1 km/h langs je kleding blies.


Ik heb eens wat experimenten gedaan in zo'n anechoïsche kamer. Het is totaal niet beangstigend, het is gewoon stil. Ik heb ook niets gehoord van lawaai makende organen of iets in die aard.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 12.262

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Ik moest denken aan (onder meer) dit verhaal: http://news.discovery.com/human/life/worlds-quietest-room-will-drive-you-crazy-in-30-minutes.htm

Het zou onzin kunnen zijn, maar wellicht is het ook zo dat deze specifieke kamer aanzienlijk stiller is dan een gangbare. Ik weet niet hoe 'stil' zoiets normaliter is, maar kan me voorstellen dat er een verschil is in ervaring tussen pakweg 10 dBA achtergrond en 0 of minder.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Een simpel voorbeeld: door gehoortrauma zeer slecht gehoor.

Dit zowel via luchtgeleiding als botgeleiding.

Dit is gediagnostiseerd.

Speciale micro electronica in de oren, geeft de mogelijkheid om normaal een gesprek te voeren.

Zonder deze ondersteuning in isolement.

Ga je 's nachts in een bepaalde houding liggen, dan hoor je afh. van de houding of een pulserend geluid of een ruisend geluid, veroorzaakt door de bloedstroom. Welk deel in het brein dit oppakt weet ik niet.

Het is niet virtueel, het is aanwezig. Verander je van houding, dan verdwijnen beide geluidsindrukken, dus

zowel het pulserende geluid, synchroon met de hartslag alsook het ruisende geluid.

Toen gehoor in orde was, waren frequenties die door de meeste mensen niet hoorbaar waren, wel hoorbaar.

Op die manier konden storingen in elektronische producten die met hoogspanning en hoge frequenties werkten, sneller gediagnostiseerd worden.

Kenmerkend is, dat zowel met het goede als het getraumatiseerde gehoor, de lichaamsgeluiden als genoemd "loud-and-clear" zijn waar te nemen.

Onder water kan geluid dat boven het wateroppervlak voorkomt, kan ook gehoord en beleefd worden. Echter niet via luchtgeleiding en botgeleiding (schedel).

Het is een interessant onderwerp. :D

Berichten: 12.262

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Dat is zeker een interessant voorbeeld: een op zich nog goed werkend gehoororgaan dan is afgesloten van externe stimuli via zowel luchtoverdracht als geleiding. Ik zou zo snel niet weten wat een dergelijke conditie veroorzaakt, maar als het zich voordoet kan ik me wel voorstellen dat geluiden hoorbaar worden die normaliter overstemd worden door andere geluiden.

Sowieso zijn we niet gewend aan absolute stilte (dwz alle omgevingsgeluid onder de gehoorgrens). Zelfs als je een heel stille plaats opzoekt is er eigenlijk altijd wel iets te horen, ook al is het geritsel van de wind over de grond of iets dergelijks.

Een daadwerkelijk geluidsvrije plaats zou een dergelijke anechoische kamer in een bunker moeten zijn, waarbij je echt geen geluid hoort. Maar zelfs dan kan ik me voorstellen dat je nog best het een en ander kunt horen, bijvoorbeeld het geluid van in je handen wrijven of het ritselen van je kleding als je beweegt - dat hoeft niet weerkaatst te worden alvorens het je oren bereikt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: oorsuizen en bloedcirculatie in je hoofd

Wimpie44 schreef: vr 20 dec 2013, 20:44
Welk deel in het brein dit oppakt weet ik niet.


Om precies te zien je nucleus geniculate mediale welke projecteert naar de laterale temporaalkwab, Brodmann gebied 41 en 42.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer