Springen naar inhoud

Variabelen accu's


  • Log in om te kunnen reageren

#1

djonsjon

    djonsjon


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2013 - 13:49

Hallo,
graag wil ik een vraag stellen over accu's.
Aangezien er verschillende soorten accu's zijn, bijvoorbeeld tractieaccu's en startaccu's.
De verschillen in accu's hebben meestal te maken de hoeveelheid energie per tijdseenheid, de ene levert veel stroom voor een korte tijd (startmotor) en de ander precies andersom. Ik vroeg mij af hoe deze kenmerken zo specifiek bereikt kunnen worden, door welke variabelen te veranderen kan dit worden bereikt? (anode/kathode/elektrolyt)
Bij voorbaat dank,
Lars ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

abrebis

    abrebis


  • >25 berichten
  • 73 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 december 2013 - 16:45

Met een auto-accu kun je binnen enkele seconden nmm. honderden Amperes (tussen 200A en 800A) naar je startmotor en bobine (spanningswisselaar) brengen om de vereiste spanning van ca. 15-20 kV op de ontstekingsspanning van je bougies te krijgen en aldus de ontsteking van het benzinemengsel op gang te brengen.Bij diesel werkt het wat anders.
Hoe het exact werkt zal een derde je moeten uitleggen

#3

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2013 - 03:50

Het leveren van een hoge piekstroom, zoals benodigd in een auto accu om mee te starten, wordt bereikt door de accu te ontwerpen voor een zo laag mogelijke inwendige weerstand. In de praktijk komt dat neer op een behoorlijk grote oppervlakte van de loden platen in de accu, alswel een goed geleidend elektroliet (geconcentreerd zwavelzuur).

Dit ontwerp leent zich er uitstekend voor om kortstondig met gemak 10 of meer keer de capaciteit te kunnen leveren als stroompiek (een 12V/50Ah auto accu levert zonder moeite 500A).

Het ontwerp heeft die hoge piekbelasting als voordeel, alsmede relatief lage productiekosten. Daar staat echter wel een fors nadeel tegenover: het goeddeels opverbruiken van de energie in de accu zal deze beschadigen. Dit proces is vooral fysisch: een chemicali dat je vanaf een plaat verbruikt wordt niet per se weer neergezet op de plaats waar het vandaan kwam als je een accu oplaadt.

Voor een start-accu is dat niet zo bezwaarlijk: je gebruikt maar een paar procent van het vermogen om de motor te starten, waarna je direct weer begint met opladen. Laat je echter zo'n accu een paar keer helemaal leeg lopen door bijv de lampen te laten branden, dan kun je hem afschrijven.

Uiteraard bestaan er accu's die daar beter tegen kunnen, bijvoorbeeld lithium-ion techniek. Deze zijn echter aanzienlijk duurder in aanschaf, en vereisen complexe laadcircuits om veilig te kunnen werken. Piekstromen zijn net langer de beperkende factor: vermoeddelijk zou je een auto kunnen starten op het accupack van een degelijke laptop, mits je de cellen degelijk met elkaar zou verbinden om kortstondig pakweg 200 ampere te kunnen leveren.

Daarnaast spelen temperatuur-effecten een aanzienlijke rol: Voor vrijwel alle accus geldt dat de maximaal leverbare stroom afneemt met de temperatuur. Bij een auto-accu kan die stroom met gemak 1000 ampere zijn op kamertemperatuur, maar bij -20 levert het nog wel de benodigde piek van 200 ampere om de startmotor rond te krijgen. Zou je dat proberen met li-ion, nicd of nimh cellen vermoed ik dat je in de winter voorlopig stil staat.
Victory through technology

#4

abrebis

    abrebis


  • >25 berichten
  • 73 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 december 2013 - 17:36

Mijn accu ca.95 Ah kreeg de afgelopen 2 winters problemen met koude start -carport-en moest enkele malen de ANWB erbij halen en later een acculader aangeschaft;dit jaar sinds twee weken een "druppelaar" ingeschakeld die gedoseerd en bij stilstand permanent,de accu op spanning houdt.

#5

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2013 - 19:07

Dat zou normaliter niet nodig moeten zijn, mits de accu in goede conditie is.

Wat wel zou kunnen is dat het voertuig wat lekverbruik heeft bij stilstand, bijvoorbeeld door de radio/navigatie of iets anders dat stiekem een klein beetje blijft verbruiken ook al is het contact uitgeschakeld. Je zou dat eventueel kunnen meten (en dan fixen), maar een druppellader kan dit verbruik natuurlijk compenseren bij langdurige stilstand.
Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures