Waarde verwijderen uit dataset

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Waarde verwijderen uit dataset

Hallo allemaal,

Wij hebben enkele metingen uitgevoerd m.b.v. een HPLC en hier een calibratielijn van gemaakt. Vervolgens hebben we hier een GOF en een LOF test op uitgevoerd. Nu blijkt met de LOF test dat het model niet bij onze data past.

Als wij het punt weghalen dat wat uit het lineaire gebied ligt, dan klopt het wel. Met de Q-test (95%) heb ik berekend of het hier gaat om een uitbijter, maar dit is niet het geval. Nu vraag ik me af of we dit punt zomaar kunnen verwijderen of niet? We hebben in totaal 8 metingen uitgevoerd, dus we houden er genoeg over als dit zomaar kan.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Waarde verwijderen uit dataset

xSamantha schreef: za 21 dec 2013, 15:20
Nu vraag ik me af of we dit punt zomaar kunnen verwijderen of niet?
"Zomaar" mag dat natuurlijk nooit - het is niet "first draw calbration line, then add data points".

Je zegt wel "buiten het lineair gebied" - bedoel je hiermee dat dit punt qua x-waarde ver weg ligt van de andere? Want dan zou (zou) je kunnen zeggen dat alleen een beperkt set punten (met x tussen twee grenswaarden) binnen een gebied met lineaire respons zit, wat bijvoorbeeld typisch is bij UV-bepalingen. Ik weet echter niet wat jullie precies hebben gedaan.

Maar als het om een punt gaat dat midden op de ijklijn zit mag je het in principe niet weggooien.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 73

Re: Waarde verwijderen uit dataset

Je kunt er misschien een correctieformule aan toevoegen met een voorwaarde If....

Reageer