[natuurkunde] verticale veer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

verticale veer

Hallo,

Zou mij iemand dit willen uitleggen? Ik snap niet goed dit stukje in mijn cursus.

Alvast bedankt!
Bijlagen
VERTICALE VEER.pdf
(122 KiB) 151 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: verticale veer

hang een massablokje stil aan een veer.

noem bij deze evenwichtsstand de hoogte 0.

door de uitrekking bij deze evenwichtsstand heeft het systeem een zekere veerenergie, en ook een hoogte-energie (maar door onze definitie van hoogte 0 is die ook gelijk aan 0) .

trek het blokje naar beneden. Wat gebeurt er met de veerenergie? Wat gebeurt er met de hoogte-energie?

duw het blokje omhoog. Wat gebeurt er met de veerenergie? Wat gebeurt er met de hoogte-energie?

Vergelijk je waarnemingen met de opgestelde formule.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: verticale veer

Jan van de Velde schreef: za 21 dec 2013, 19:47
hang een massablokje stil aan een veer.

noem bij deze evenwichtsstand de hoogte 0.

door de uitrekking bij deze evenwichtsstand heeft het systeem een zekere veerenergie, en ook een hoogte-energie (maar door onze definitie van hoogte 0 is die ook gelijk aan 0) .

trek het blokje naar beneden. Wat gebeurt er met de veerenergie? Wat gebeurt er met de hoogte-energie?

duw het blokje omhoog. Wat gebeurt er met de veerenergie? Wat gebeurt er met de hoogte-energie?

Vergelijk je waarnemingen met de opgestelde formule.
Ik versta wel niet waarom de gravitationele potentiele energie - m * g * h is en niet m * g* h.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: verticale veer

Dat ligt aan de definitie van het nulpunt.

Als je in een assenstelsel werkt waar y (en dus ook h) gedefinieerd is als 0 in de evenwichtsstand zal bij naar beneden trekken je hoogte steeds groter wordend maar negatief getal worden. Bijv, 5 cm naar beneden trekken, h wordt -0,05 m.

g is ook al negatief in dit assenstelsel, -9,81 m/s²

Maar van een dalend voorwerp neemt de hoogte-energie af. Dat krijg ik alleen maar gecorrigeerd door een minteken voor m·g·h te zetten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: verticale veer

Jan van de Velde schreef: za 21 dec 2013, 20:30
Dat ligt aan de definitie van het nulpunt.

Als je in een assenstelsel werkt waar y (en dus ook h) gedefinieerd is als 0 in de evenwichtsstand zal bij naar beneden trekken je hoogte steeds groter wordend maar negatief getal worden. Bijv, 5 cm naar beneden trekken, h wordt -0,05 m.

g is ook al negatief in dit assenstelsel, -9,81 m/s²

Maar van een dalend voorwerp neemt de hoogte-energie af. Dat krijg ik alleen maar gecorrigeerd door een minteken voor m·g·h te zetten.


Ok tot nu toe snap ik het allemaal. Maar voor een willekeurig punt is dit dan 1/2 k y² - 1/2 k y0². Hoe kom je daar dan aan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: verticale veer

lezen wat er staat:

veerenergie in de nieuwe situatie minus veerenergie in de evenwichtsstand.

Ev,eind - Ev,begin

ΔEv dus.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer