Springen naar inhoud

tennisbal in looping

• Log in om te kunnen reageren

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2013 - 19:44

Een tennisbal is een holle bol met een dunne wand. Een kind laat de bal rollen, zonder slippen met een snelheid 4,03 m/s op een horizontaal oppervlak. Het rolt langs de binnenkant van een cirkelvormige looping met diameter van 90,0 cm en het verlaat de baan op een punt 20,0 cm onder het horizontale oppervlak. a) Bepaal de snelheid van de bal op het hoogste punt van de looping. Blijft de bal op de baan? b) Bepaal de snelheid van de bal wanneer het de baan verlaat.

Ik heb het traagheidsmoment van de bal wel opgezocht, omdat we anders denk ik gegevens te kort hebben. Mijn leraar heeft ook gezegd dat we het traagheidsmoment normaal krijgen. I = 2/3 MR²

Ik dacht met de wet van behoud van energie te werken. De kinetische energie van de bal in het begin wordt omgezet in potentiële energie + kinetische energie in de top van de looping. Bij een rollende beweging is K = mv²/2 + Iω²/2

Maar hoe kan ik ω berekenen? Ik dacht ik heb v van de bal en v = rω, maar ik heb de straal van de bal niet.

Bijgevoegde miniaturen

• hfdst 6 oef 6.PNG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2013 - 22:08

Maar hoe kan ik ω berekenen? Ik dacht ik heb v van de bal en v = rω, maar ik heb de straal van de bal niet.

I = 2/3 MR²
K = mv²/2 + Iω²/2
v = rω

Je zou eens wat substitutie kunnen proberen, wie weet.. ;)...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 december 2013 - 22:55

Een tennisbal is een holle bol met een dunne wand.
Ik heb het traagheidsmoment van de bal wel opgezocht, omdat we anders denk ik gegevens te kort hebben.

Zoek ook de straal van een tennisbal op ... , helaas is deze niet exact!

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2013 - 22:08

Zoek ook de straal van een tennisbal op ... , helaas is deze niet exact!

Ik denk niet dat ik de straal zal nodig hebben, ik kan die steeds schrappen doordat ω² = v²/r²

Je zou eens wat substitutie kunnen proberen, wie weet.. ;)...

Ja bedankt je hebt gelijk, ik heb de wet van behoud van energie uitgeschreven en ik kan inderdaad substitutie toepassen :)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2013 - 22:13

Ik denk niet dat ik de straal zal nodig hebben, ik kan die steeds schrappen doordat ω² = v²/r²
Ja bedankt je hebt gelijk, ik heb de wet van behoud van energie uitgeschreven en ik kan inderdaad substitutie toepassen :)

Ja, dan valt de straal eruit. Opgelost?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2013 - 22:52

Ja, dan valt de straal eruit. Opgelost?

ja ik heb mv²0/2 + Iω²0/2 = mgh + mv²f/2 + Iω²f/2 en dit dan opgelost naar vf :)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures