[natuurkunde] tennisbal in looping

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

tennisbal in looping

Een tennisbal is een holle bol met een dunne wand. Een kind laat de bal rollen, zonder slippen met een snelheid 4,03 m/s op een horizontaal oppervlak. Het rolt langs de binnenkant van een cirkelvormige looping met diameter van 90,0 cm en het verlaat de baan op een punt 20,0 cm onder het horizontale oppervlak. a) Bepaal de snelheid van de bal op het hoogste punt van de looping. Blijft de bal op de baan? b) Bepaal de snelheid van de bal wanneer het de baan verlaat.

Ik heb het traagheidsmoment van de bal wel opgezocht, omdat we anders denk ik gegevens te kort hebben. Mijn leraar heeft ook gezegd dat we het traagheidsmoment normaal krijgen. I = 2/3 MR²

Ik dacht met de wet van behoud van energie te werken. De kinetische energie van de bal in het begin wordt omgezet in potentiële energie + kinetische energie in de top van de looping. Bij een rollende beweging is K = mv²/2 + Iω²/2

Maar hoe kan ik ω berekenen? Ik dacht ik heb v van de bal en v = rω, maar ik heb de straal van de bal niet.
Bijlagen
hfdst 6 oef 6.PNG
hfdst 6 oef 6.PNG (3.67 KiB) 214 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: tennisbal in looping

angel1995 schreef: zo 22 dec 2013, 19:44
Maar hoe kan ik ω berekenen? Ik dacht ik heb v van de bal en v = rω, maar ik heb de straal van de bal niet.

I = 2/3 MR²

K = mv²/2 + Iω²/2

v = rω
Je zou eens wat substitutie kunnen proberen, wie weet.. ;) ...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: tennisbal in looping

angel1995 schreef: zo 22 dec 2013, 19:44
Een tennisbal is een holle bol met een dunne wand.

Ik heb het traagheidsmoment van de bal wel opgezocht, omdat we anders denk ik gegevens te kort hebben.


Zoek ook de straal van een tennisbal op ... , helaas is deze niet exact!

Berichten: 405

Re: tennisbal in looping

Safe schreef: zo 22 dec 2013, 22:55
Zoek ook de straal van een tennisbal op ... , helaas is deze niet exact!
Ik denk niet dat ik de straal zal nodig hebben, ik kan die steeds schrappen doordat ω² = v²/r²
Jan van de Velde schreef: zo 22 dec 2013, 22:08
Je zou eens wat substitutie kunnen proberen, wie weet.. ;) ...
Ja bedankt je hebt gelijk, ik heb de wet van behoud van energie uitgeschreven en ik kan inderdaad substitutie toepassen :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: tennisbal in looping

angel1995 schreef: ma 23 dec 2013, 22:08
Ik denk niet dat ik de straal zal nodig hebben, ik kan die steeds schrappen doordat ω² = v²/r²

Ja bedankt je hebt gelijk, ik heb de wet van behoud van energie uitgeschreven en ik kan inderdaad substitutie toepassen :)
Ja, dan valt de straal eruit. Opgelost?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 405

Re: tennisbal in looping

Jan van de Velde schreef: ma 23 dec 2013, 22:13
Ja, dan valt de straal eruit. Opgelost?
ja ik heb mv²0/2 + Iω²0/2 = mgh + mv²f/2 + Iω²f/2 en dit dan opgelost naar vf :)

Reageer