Springen naar inhoud

zeswegklep

• Log in om te kunnen reageren

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 275 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2013 - 20:11

Kan iemand mij uitleggen wat een zeswegklep is?

ik wil een leidingskarakteristiek opstellen en kijken waar deze leidingskarakteristiek mijn pompcurve snijdt. In de leidingen van het zwembad naar de filter en naar de pomp zit dus een zeswegklep. Er bestaan formules/getallen die de weerstand van een klep omzetten naar de weerstand van een "equivalente lengte" voor een gladde buis.. ik vind vooral zo'n waarden voor 90°C bochten e.d. , maar weet iemand ook een goede site of bron waar ik zo'n equivalente lengte kan vinden voor een zeswegklep?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2013 - 21:03

Da's een ingewikkeld ding waarmee je grotere of kleinere delen van een stroom langs filters en/of verwarming of zo kan leiden. Eigenlijk een vervanger voor een stelsel van T-s en eenvoudige kleppen, waarbij je dan zelf zou moeten onthouden dat als je de ene dicht zet dat je dan de andere open moet zetten.

zo zou je bijvoorbeeld een drieweg-mengklep kunnen vervangen door twee eenvoudige kleppen:

driewegmengklep.gif

Zo'n klep heeft in elke stand weer een andere weerstand. In specificaties van fabrikanten zou je zulke data misschien kunnen vinden voor bepaalde standen. Maar je gaat hier geen vuistregelwaarden voor vinden in algemene equivalente-lengte-tabellen, althans, het zou me hooglijk verwonderen, en ik heb ze nooit gezien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 275 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2013 - 22:14

Een schatting maken voor de leidingskarakteristiek wordt dan ook wel moeilijk zeker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2013 - 22:42

Die zal in elke stand anders zijn. Take your pick....
Overigens wordt door elke veranderende stand je hele leidingweerstand geheel anders. Stel dat je meer water langs een filter stuurt ipv rechtstreeks terug naar je bassin, dan heb je niet alleen de invloed van een andere klepstand maar ook nog eens veel meer invloed van je filter. Dus een andere klepstand veroorzaakt zowel direct als indirect een ander werkpunt voor je pomp. Da's allemaal onheerlijk gecompliceerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures