methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Om even bij het begin te beginnen,

Ik maak op het moment electrostaten, een type luidspreker, die in dit geval bestaan uit draad verlijmt of louvre panelen. Dit draad verlijm ik op de styrene louvres met opgelost styrene in methylene chloride. vies spul. nu wil ik een soort pomp maken voor dit goedje, zoals bijv een super soaker. dus een container/fles met methylene chloride en opgelost styrene , en in de dop 2 gaten met daar 2 slangetjes van PTFE een om lucht in de fles te pompen en een slangetje die in het mengsel zit om de substantie van methylene chloride en styrene omhoog te pompen. dit slangetje word dan ondebroken door een klep die ik met een relay kan bedienen. nu is mijn vraag welk materiaal kan ik gebruiken voor de fles/container ? ik heb heel veel gegoogled maar kom niet verder dan PTFE maar om daar een fles van te kopen van bijc 500ML loopt nogal in de papieren, zoiezo zou ik graag weten welke kunstoffen of anders resistent zijn tegen methylene chloride (Dichloormethaan), kan er namelijk vrij weinig over vinden. gezien Dichloormethaan gebruikt werd om verf te verwijderen en wel in een plastic pot zat vraag ik me af waar deze van gemaakt is. vast geen PTFE beetje kostbaar. dus in het kort wat voor een soort materiaal fles kan ik gebruiken die NIET oplost of explodeert of iets dergelijks ;)

het gaat over 100% pure Dichloormethaan met styrene er in opgelost ongeveer 20%

ik hoop dat iemand hier meer over weet, verder als iemand kwar veiligheid ideeen heeft hoor ik het ook graag, het is toch smerig spul dus.

de bedoeling is dat mijn huidige CNC router een slaggetje met een nozzle krijgt en dus automatisch lijm(Dichloormethaan, met styrene) kan spuiten op bepaalde plekken, voor zover ik weet zou het handig zijn als ik een afzuiging onder het verlijmende oppervlakte plaats omdat Dichloormethaan minder weegt dan lucht, en dit vervolgens naar buiten zou blazen. correct me if im wrong :)

alvast super bedankt, zou niet weten aan wie ik deze vragen anders zou moeten stellen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Dichloormethaan weegt zeker niet minder dan lucht, maar verdampt makkelijk zodat het zich goed laat afzuigen. Als dit een professionele instelling is (bedrijf) denk je dan ook even aan de emissienormen indien van toepassing?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Allereerst: Als ik het goed heb gaat het hier om een oplossing van polystyreen in dichloormethaan?

Dichloormethaan is bij beperkte blootstelling compatibel met poly-propeen (poly-propyleen, PP). Dergelijke spuitflessen zijn ook te koop in sommige bouwmarkten, maar controleer wel of het dan om PP gaat. Bewaar het spul er hoe dan ook niet al te lang in (leeg- en schoonmaken na gebruik).

Misschien is het een optie om, in plaats van dichloormethaan, aceton te gebruiken? Aceton heeft wel als groot nadeel dat het brandbaar is, in tegenstelling tot dichloormethaan, maar zal wat beter compatibel zijn. Of anders MEK (methyl ethyl keton).

De beste optie is naar mijn mening om een speciaal daartoe gemaakte fles te gebruiken. Zoek niet alleen naar PTFE, maar ook naar FEP (fluorinated ethylene propylene). En anders: is een glazen fles geen optie?

Op deze pagina vind je een hoop flessen, ik heb die van 500 mL gefilterd maar andere volumes worden ook verkocht. Of een en ander in de door jou gewenste prijscategorie past moet je zelf even zien.

http://www.boomlab.nl/flessen-jerrycans-en-potten/grp/46?Soort=flessen&Inhoud=500+ml

Wat betreft afzuiging: Dat is altijd verstandig als je met oplosmiddelen werkt. Of het oplosmiddel zwaarder of lichter is dan lucht maakt niet zoveel uit, de damp wordt met de luchtstroom meegenomen. Ik durf alleen niet te zeggen of er verder nog milieu-eisen zijn of dat je de afgevoerde lucht zomaar naar buiten mag afvoeren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 35

Re: methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Een gewone spuitfles van PE kan best wel een poosje tegen methyleenchloride, wel gaat er op

de duur wat methyleenchloride door de wand heen diffunderen, dus na gebruik de oplossing in een glazen

fles doen.

Harrie

Berichten: 2

Re: methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Een goed alternatief voor methyleen chloride kan ook een natuurlijk oplosmiddel zijn. Het is maar een idee want methyleen chloride is zeer giftig. Alternatief kan zijn Biosol van Eco-Point

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Maar de hamvraag is: lost polystyreen er in op? Of is dit gewoon een of ander nietszeggend spambericht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: methylene chloride (Dichloormethaan) wat kan er wel tegen ?

Ja, polystyreen lost hier makkelijk in op. Daarom stuur ik dit ook omdat ik veel in vervanging bezig ben voor methyleen chloride (vooral in polyurethaan toepassingen).

Ik heb chemische achtergrond dus don't worry.

Reageer