[Rechten] Recht om te liegen.

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 87

[Rechten] Recht om te liegen.

Ik heb het zelf mogen ondervinden, kwam gisteren van een feest af, het was hemelvaartsmarkt ergens in de buurt en daar was ik dus ook van de partij, heel leuk, live muziek, bier, drukte en bier... Kom ik om 10 uur s'avonds thuis en besluit direct op bed te schieten, heerlijk... 5 minuten later, de deurbel... Ik sliep net niet/net wel dus toch maar even kijken. Dus ik trek de deur open en zie daar een ontvangstcomité staan, 4 politieagenten. Aangehouden voor vernieling en mishandeling... Nah om een lang verhaal kort te houden, ze zochten iemand met een geel shirt aan en ze zijn toen mij naar huis gevolgd. Werd een paar uur in de cel gezet en toen voorgeleid aan de officier van justitie. Daar bleek het dus om een misverstand te gaan, gelukkig maar. Maar nu mijn punt: Is het niet verschrikkelijk krom dat een vaerdachte, anders dan een aangever en getuige, het recht heeft om te liegen? Ik voerde de diiscussie ook even met de agent die mij naar huis bracht, naar mijn mening is het zo dat als je iemand het recht geeft om te liegen je helemaal geen waarde hecht aan het verhaal van die partij, hij mag immers liegen! Met andere woorden, je mag je verhaal doen, lieg als je wilt, het maakt toch niet uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

:shock: :?:

afgezien van of je al dan niet mag liegen, wat een fantastisch verhaal! hehehe, ik zie ze al staan voor mn deur..

Wat moet jij hebben gebaald zeg, denk je lekker naar bed te gaan..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Ja haha nu kan ik er ook wel om lachen... Dat is wel even anders geweest :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Maar goed, jij wil dus liegen strafbaar maken?

En hoe zit het met de waarheid anders vertellen?

Een beetje rechtpraten.

Als 4 van die blauwzwarte patsers aan je deur staan, wil ik ook nog wel eens een goeie alibi uit mijn duim zuigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Ik denk gewoon dat als je zegt dat je als verdachte mag liegen je eigenlijk gewoon stelt dat je toch geen waarde hecht aan zo iemands verhaal, dat is vreemd. Inderdaad lijkt t mij beter om een verdachte ook de plicht om de waarheid te spreken op te leggen. Ben ook niet helemaal op m'n achterhoofd gevallen en snap wel dat liegen er altijd bij zal blijven maar ik vind het ronduit vreemd dat er gewoon gezegd word dat je mag liegen. Werkt ook frustrerend voor iemand die wel gewoon z'n verhaal wil doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

ik denk dat je twee dingen met elkaar verward;

je bent niet verplicht te antwoorden, ... dit wil niet meteen zeggen dat je mag liegen, en je bent wél verplicht te antwoorden op de identificatie vraag: "wie ben je"!

de verdachtte moet overigens eens proberen te liegen in de rechtbank... kan die nog langer lachen !!!

dus mijn vraag is nu ... waar komt jouw wijsheid vandaan , dat een verdachtte mag liegen?
It's just an illusion !

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Als ik als verdachte lieg, ben ik dan strafbaar voor het liegen? Ok, in een rechtzaal zal een rechter wat minder coulant zijn maar het liegen is toch niet strafbaar?

Het probleem is denk ik dat van een verdachte niet eens word verwacht dat hij de waarheid gaat s[reken en daar gaat het denk ik fout.

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Van een verdachte wordt niet zozeer verwacht dat hij de waarheid niet zal spreken, maar iedereen heeft het recht om te zwijgen als hij zichzelf daar schade mee berokkent (toch?), je hoeft niet tegen jezelf te getuigen. Daarbij komt dat een verdachte onschuldig is, tot het tegendeel is bewezen, in de rechtbank. De vervolger zal de gedaagde uit zijn tent lokken zodat deze uitspraken doet, waaruit blijkt dat hij inderdaad schuldig is.

Tenminste, dat denk ik zonder rechtenstudie gedaan te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Recht om te zwijgen is iets anders dan het recht om te liegen (beter: niet verplicht de waarheid te spreken)

Ik snap dat iemand zichzelf niet hoeft te verlinken maar denk dat als je t recht hebt om te liegen dat je dan in geen geval geloofwaardig over zal komen.

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Iedereen kan van iets verdacht zijn.Men gaat er van uit dat een verdachte alles zal doen om zich er uit te praten.Verdacht zijn is nog niet het zelfde als schuldig zijn.U hebt het recht te zwijgen, verklaringen af te leggen en die terug in te trekken.U hebt recht op bijstand en recht op een tolk,wanneer u de omgangstaal niet goed begrijpt. Schuldig bent u als uw schuld voor een rechtbank bewezen is en u veroordeelt bent.Iedereen is onschuldig voor de wet tenzij het tegenovergestelde bewezen is.Om ernstig politiewerk te kunnen doen moet men er van uitgaan dat iedereen wel eens schuldig zou kunnen zijn.Wanneer men overtuigd is van uw schuld,

komt u voor de rechtbank als beschuldigde.De beschuldigde moet geen eed afleggen en kan liegen dat ie zwart ziet.Zij die hem aanklagen en ernstige bewijzen moeten aanvoeren, moeten de eed afleggen.Meewerken en de waarheid vertellen is veelal de snelste en beste oplossing.Teken nooit een verklaring zonder dat je het rustig gelezen hebt en zet steeds je handtekening juist achter het laatste woord.Zo kan men er nadien niets meer aan toevoegen.Let op de punten en vooral op de komma's in een zin.

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Reinder ik ben het helemaal met je eens. Ik vind dat je het recht hebt te liegen, ook omdat het gewoon menselijk is.

+ zou je het hele wetten systeem niet kunnen erkennen. Wat je wel moet, maar ja voor alles is weer iets te vinden.

___________________________________________________

Don't steal. The government hates competition

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Moest iedereen beginnen de waarheid te vertellen,dan is het morgen burgeroorlog.

voorbeeld:Nee juffrouw je bent echt niet te dik.

Jongen toch,je bent echt niet dom.Je rechter been is wat korter,dat is toch normaal.O wat mooi !

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

hoi

ik heb even een vraagje weet iemand van jullie hoe het delict`heet als een getuige liegt in een rechtzaak?? ik hoop dat iemand het weet want heb het antwoord nodig!!!!

xxx

Berichten: 510

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Meineed dacht ik

Re: [Rechten] Recht om te liegen.

Meineed is een ernstige misdaad en wordt zwaar gestraft,wat logisch is.Door een meineed kan een onschuldige gestraft worden of een misdadiger aan het gerecht ontsnappen.

Reageer