Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Hallo allemaal,

Voor ons profielwerkstuk willen wij een systeem gaan maken, waar we een infraroodsensor samen laten werken met een camera. Het idee is, dat wanneer de infraroodsenor 'leven' detecteert (dus iets met een temperatuur van +/- 37 graden), dat de sensor dan een signaal afgeeft. Met dat signaal willen wij een camera triggeren om een foto te maken. Ons probleem is dat wij niet goed weten wat tussen de sensor en de camera in zou moeten zitten, iets wat er voor zorgt dat de infraroodsensor dus samenwerkt met de camera.

We hebben zelf natuurlijk ook al veel research gedaan, met matig succes. Wij kwamen uit op dingen als Arduino (met Photoduino erbij?) en Raspberry Pi. Wij zijn alleen ook niet bekend met programmeren, wat het voor ons nog lastiger maakt. De oplossing hoeft niet per se in Arduino of Raspberry te zitten; we staan open voor alle oplossingen. Iets wat de infraroodsensor laat communiceren met de camera voldoet voor ons.

Dit is een sensor die we hadden gevonden, we zijn er niet zeker van of die bruikbaar is http://www.conrad.nl/ce/nl/product/506174/PIR-sensormoduleA60165-Voedingsspanning-4-9-V-1-mA5-V-Openingshoek-60-Bereik-max-8-m-Temperatuurbereik?ref=searchDetail

Aangezien we 6VWO leerlingen zijn en dit voor een profielwerkstuk doen, is ons budget 100 tot 150 euro.

Wij horen graag van jullie, we zijn benieuwd naar jullie ideeën en/of meningen.

Groetjes,

PWS-Bona

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Ik heb iets gelijkaardig gemaakt maar met een ander soort sensor. Eentje met objectreflectie.

Op onderstaande foto zie je in het midden mijn opstelling en de foto's errond zijn het resultaat.

Afbeelding

Is dit wat je wil maken, dat is wel met een ander soort sensor...

Berichten: 5

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Als wij ons systeem werkend krijgen is het wel de bedoeling dat het in beweging ook zal kunnen detecteren maar dit is volgens mij meer van de sensor afhankelijk dan van de koppeling tussen de sensor en de camera. Hoe heb jij je sensor weten te koppelen met de camera? Want wat wij willen is wel hetzelfde principe.

Alvast bedankt

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Wat bedoel je met "in beweging detecteren"? De onderwerpen die ik fotografeer bewegen steeds, de sensor staat stil. Ik kan ook de sensor bewegen, maar alles dat binnen de detectieafstand komt zal ervoor zorgen dat een foto genomen wordt.



Ik heb een draadontspanner gekocht en daar een kleine schakeling rond gebouwd.

Ik zal het schema eens zoeken.

Berichten: 5

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Ik bedoel dat we ons systeem aan iets als een drone willen hangen, dus dat het terwijl het beweegt detecteert. Onze sensor beweegt dus, maar wij willen niet alles wat in de detectieafstand komt fotograferen, maar alleen levende objecten, vandaar dat wij met een infraroodsensor willen werken.

Is zo'n draadontspanner aan te sluiten op meerdere camera's of is dat heel specifiek voor de camera uit jouw opstelling? Dat schema zou erg handig zijn, als je dat nog zou kunnen vinden natuurlijk.

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Aaah, op die manier!

Er bestaan veel truckjes om zelf een draadontspanner voor je camera te maken.

Compacte toestellen worden wel eens opengevezen om binnenin draadjes te solderen aan de ontspanknop, of de juiste kabel zoeken en daar de juiste draadjes uithalen, dat is ook ongeveer wat ik heb gedaan.

Wat ik heb gedaan is waarschijnlijk het gemakkelijkste als je met een sensor werkt. Dit was wel met een spiegelreflexcamera (DSLR). Hieronder zie je een foto van mijn schema.

Tijdens mijn studiepauze zal ik mss eens wat voorbeelden opzoeken ;)

Afbeelding

Berichten: 5

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Hoi GenoBike,

Een wat latere reactie van ons, maar alsnog heel erg bedankt voor het posten van jou set-up. Dit heeft ons goed verder geholpen! Graag zouden we nog van je weten welke draadontspanner jij hebt gebruikt en wat voor andere eventuele kabels/materialen jij hebt gebruikt om een soortgelijk iets te bouwen.

Wij horen graag van je,

PWS-Bona

Berichten: 5

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Opnieuw bedankt voor je reactie! Hopelijk gaat het ons nu lukken.

Groetjes,

PWS-Bona

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk; hoe infraroodsensor 'koppelen' aan camera

Als het niet lukt vertel je het maar, misschien kan ik nog helpen! ;)

Reageer