Perpetuum mobile

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Perpetuum mobile

Waarom blijft het idee maar in m'n hoofd rondspoken dat d.m.v. simpel magnetisme slim gecombineerd met zwaartekracht een eeuwigdurende beweging te realiseren valt?

Kan iemand deze nonsense uit m'n hoofd praten met een logische theorie?

Berichten: 7.068

Re: Perpetuum mobile

Ik vermoed dat je idee gebaseerd is op het onbegrip wat je hebt over magnetisme. Ik heb in zo'n discussie echter geen zin meer. Vandaar enkel een link ter lering en vermaak: Museum of unworkable devices

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Perpetuum mobile

De logische theorie die je zoekt heet "wet van behoud van energie".

Opmerking moderator

verplaatst naar "elektriciteit en magnetisme"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Perpetuum mobile

Alles wat beweegt op aarde heeft last van weerstand. Er gaat altijd energie verloren in luchtweerstand, in lagers of wat voor andere weerstand dan ook. Deze energie wordt niet toegevoegd met behulp van zwaartekracht of met behulp van vaste magneten, dus zal de beweging uiteindelijk ophouden. (korte samenvatting van wet van behoud van energie).

Mijn opa heeft een leuk speeltje thuis staan die superlang door gaat maar toch uiteindelijk is uitgeslingerd, tenzij je er een batterijtje in doet voor de electrische magneet, maar dan telt het niet meer als perpetuum mobile natuurlijk!

Het beste bewijs is natuurlijk om er zelf eentje te proberen te bouwen. Er zijn talloze hobbyisten op youtube te vinden die hun eigen versie van oneindige beweging hebben gebouwd. Helaas laten ze nooit zien of er nou een motortje/pompje in zit ;) .
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Berichten: 12.262

Re: Perpetuum mobile

Ik heb als experiment een magneetje 'zweven' tussen 2 stukken bismuth (diamagnetisch), met een flinke magneet een eind daarboven om de zwaartekracht te "neutraliseren". Het zwevende magneetje is een kubus, en als je dat laat draaien (lucht tegenaan blazen met een rietje) oid blijft het wel ettelijke minuten draaien, maar het stopt vanzelf.

Vermoeddelijk is de beperkende factor luchtweerstand, al denk ik dat het in een hard vacuum uiteindelijk ook wel stopt, wellicht door interactie van het draaiende magneetje met de omgeving (ook als die een eind weg is).
Victory through technology

Berichten: 1.617

Re: Perpetuum mobile

Het is een misverstand dat "eeuwigdurende beweging" in strijd is met de wetten van de fysica. Eeuwigdurende beweging is zelfs de geprefereerde toestand van objecten (de toestand zonder invloed van buitenaf). Op aarde komt dat eigenlijk niet voor maar als het je lukt om alle krachten op een bewegend object blijvend te elimineren, heb je eeuwigdurende beweging.

De aarde draait trouwens al een paar miljard jaar om de zon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Perpetuum mobile

Anton_v_U schreef: ma 30 dec 2013, 15:32
De aarde draait trouwens al een paar miljard jaar om de zon.
maar ook dat gaat trager en trager :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Year#Numerical_value_of_year_variation
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: Perpetuum mobile

Ik zie dat niet onmiddellijk staan in de bron die je aanhaalt maar het kan best zijn dat het op de lange duur een heel klein beetje vertraagt. Maar dat is besides the point. Deze beweging wordt nauwelijks beïnvloed door wrijving (en andere invloeden die energie weghalen uit de beweging) en daarom blijft hij zo lang bestaan: bijna oneindig.

Iedereen die om wiskundige redenen bezwaar maakt tegen "bijna oneindig" heeft absoluut gelijk maar geeft daarnaast blijk van beperkt inlevingsvermogen in de natuurkunde ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Perpetuum mobile

Anton_v_U schreef: ma 30 dec 2013, 16:23
Ik zie dat niet onmiddellijk staan in de bron die je aanhaalt
Je hebt gelijk, ik keek wat scheef, dat eclipsjaar is niet zo'n goed criterium denk ik
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Perpetuum mobile

Iedereen bedankt,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Higgsveld

is dit toevallig ook relevant m.b.t. de (gewaardeerde) input van Anton & Jan?:
Eeuwigdurende beweging is zelfs de geprefereerde toestand van objecten (de toestand zonder invloed van buitenaf).

Zonder massa (traagheid) is het kleinste duwtje al genoeg om iets snel weg te laten schieten, dus zou alles met de lichtsnelheid door elkaar heen moeten vliegen. Dat is klaarblijkelijk niet zo...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_energie

Het lijkt er op dat ik dat zocht inderdaad ;)

Berichten: 1.617

Re: Perpetuum mobile

(zoals ik t begrijp zonder al te veel kennis van de theoretische fysica)

Massaloze objecten (rustmassa nul zoals fotonen) kunnen alleen maar met de lichtsnelheid bewegen anders kunnen ze niet bestaan.

"Een kracht uitoefenen op een massaloos object" is betekenisloos, dat kan helemaal niet. Kracht is een abstractie die de relatie tussen massa en beweging vastlegt. Bij elke kracht op een massaloos object zou de versnelling van dat object oneindig zijn.

Berichten: 12.262

Re: Perpetuum mobile

Voor de planetaire systemen: in de praktijk zijn dat geen perpetuum mobile's, ook niet "in theorie". De onderlinge beweging zorgt voor getijdewerking in de hemellichamen, en daarbij wordt kinetische energie omgezet in thermische. Hoewel dat geen bijster snel proces is, zorgt er er in de praktijk wel voor dat de maan langzaam maar zeker verder van de aarde terecht komt.

Afgezien daarvan schenden perpetuum mobiles niet per se natuurwetten. Iets dat ronddraait in een wrijvingsloze ruimte, vrij van enige invloed, zal dat gewoon blijven doen. In alle "praktische toepassingen" van perpetuum mobiles gaat het om systemen die energie zouden kunnen leveren, meer dan je er in eerste instantie in gestoken hebt.
Victory through technology

Reageer