[biologie] Chlorofyl inzetten tegen sikkelcelanemie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Chlorofyl inzetten tegen sikkelcelanemie.

Beste lezers,

het is mijn eerste keer hier op het forum dus ik ben nog niet zo goed in het gericht vragen stellen. Ik zal eerst even mijn probleem uitleggen.

Voor mijn profielwerkstuk VWO 6 doe ik onderzoek naar chlorofyl en de toepassingen van chlorofyl in het moderne leven. In mijn zoektocht naar informatie kwam ik het volgende tegen:

- chlorofyl kan zich in het lichaam omzetten in hemoglobine.

- doordat chlorofyl zich kan omzetten in hemoglobine kan chlorofyl gebruikt worden om sikkelcelanemie tegen te gaan.

Het probleem bij deze stellingen is dat de theorie erachter ontbreekt. Hebben jullie hier meer verstand van? Ook heb ik het gevoel dat deze theorieën door de zogenaamde "herbalists" geschreven zijn, en dus niet wetenschappelijk ondersteund.

Alvast bedankt,

groetjes Joost.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Chlorofyl inzetten tegen sikkelcelanemie.

Joost Dechering schreef: ma 30 dec 2013, 11:12
Ook heb ik het gevoel dat deze theorieën door de zogenaamde "herbalists" geschreven zijn, en dus niet wetenschappelijk ondersteund.
kwestie van je bronnen beoordelen. We mogen hopen dat je de urls nog hebt waar je deze info vandaan haalde?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Chlorofyl inzetten tegen sikkelcelanemie.

De bronnen beoordeel ik zelf als niet heel betrouwbaar. Dat omdat het vooral blogs en dat soort dingen zijn. Ik heb hier de vraag gesteld omdat ik stiekem hoop dat deze bronnen gelijk hebben. Dan kan ik namelijk een heel nieuw en leuk stuk toevoegen aan mijn PWS.

Paar urls:

http://sacredsourcenutrition.com/the-many-health-benefits-of-chlorophyll/

http://cascade.patch.com/groups/nicole-moseleys-blog/p/bp--hemoglobin-vs-chlorophyll

Verder vind je heel veel vind dit soort sites als je op google intypt: Chlorophyll hemoglobin.

Ik heb verder ook nog gezocht op de site van wageningen universiteit, maar die hebben geen artikel dat een verband geeft tussen deze twee.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chlorofyl inzetten tegen sikkelcelanemie.

Chlorofyl wordt niet omgezet in in hemoglobine. Dat zijn twee fundamenteel verschillende pathways

Afbeelding

Bron: Plant Physiol. 2002 February; 128(2): 770–779.

Heam bindt bepaalde eiwitten en vormt hierdoor hemoglobine. Het ijzer-ion in het haem bindt zuurstof. Chlorofyl heeft in plaats van ijzer als kern van de profyrineketen: magnesium.

Ik heb nergens kunnen vinden dat chlorofyl als zuurstoftransporter en koolstofdioxidetransporter kan werken (met andere woorden: magnesium dat effectief zuurstof en koolstofdioxide bindt).

De porfyrineketen zélf kan mogelijkerwijs wel gebruikt worden in de aanmaak van haem (magnesium afstaan door ijzer), alleen heb ik hier geen bewijs voor kunnen vinden (zoekopdracht Pubmed: 'Chlorophyl AND heme AND haem', levert 436 hits op, maar geen zin om alles door te nemen. Wat ik zo gauw zag gaat het hem niet worden).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Chlorofyl inzetten tegen sikkelcelanemie.

Heel erg bedankt voor je antwoord, dit was het antwoord waar ik naar zocht haha.

Als er nog mensen zijn die er ook het fijne van af weten hoor ik het graag.

Reageer