Springen naar inhoud

Kern Gesatureerd hoe te zien aan I of V?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2013 - 13:31

Ik probeer het volgende effect in simulatie aan te tonen (maar weet niet zeker of het bestaat/ is aan te tonen)
Stel ik laat door een spoel een stroom vloeien (dc) dan maak ik een elektromagnetisch veld een B-veld. Als ik nu de stroom laat toenemen dan zal lineair B ook toenemen. Wat als het materiaal satureert? Heb ik dan meer vermogen nodig om de B blijvend te laten toenemen? Maw ik doe de volgende simulatie.

aantonen_saturatie.JPG

Om niet telkens alles te moeten hertekenen heb ik twee spoelen getekend ik vergroot de stroom alleen in het bovenste exemplaar de flux neemt hier toe en de onderste spoel maak ik de stroom zoveel keer kleiner ik verwacht nu dat indien mijn stroom voldoende groot is mijn kern gesatureerd geraakt en om nog een verhoging te kunnen krijgen van de stroom ik meer vermogen nodig zal hebben dit gebeurd niet.
Hoe kan ik in DC zien wanneer mijn kern gesatureerd is? Aan de stroom of aan de spanning?

ik doe mijn simualtie in FEMM waarin ik niet lineaire materiaal eigenschappen kies nu zie ik wel dat hij telkens terug naar de lineaire springt dat is mss een verklaring voor het feit dat ik niet niet lineaire eigenschappen kan simuleren hoe pas ik dat in de simulator aan?
Groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2013 - 02:29

Eigenlijk vooral aan hoe de spanning op de aangeboden stroom reageert (of andersom).

Zolang de spoel niet verzadigd is kun je er meer energie in opslaan door de stroom te vergroten, zonder dat de spanning hard oploopt. Is de spoel echter verzadigd, dan is er geen opslag meer mogelijk en wordt alle stroom die je extra aanbiedt omgezet in warmte. In de praktijk gaat de spoel zich op dat punt als een weerstand gedragen waarbij de stroom linear oploopt met de spanning (totdat het letterlijk vlam vat alhans).
Victory through technology

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2013 - 11:56

Eigenlijk vooral aan hoe de spanning op de aangeboden stroom reageert (of andersom).

als je zegt op hoe de stroom reageert bedoel je dan iets met veranderingen(delta's I of V )? en dus dat je het niet in DC kan zien?

Het lukt me niet dit effect te simuleren is dit normaal?
Groeten.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 december 2013 - 12:10

...en dus dat je het niet in DC kan zien?

In de stationaire toestand kun je het inderdaad niet zien, want dan heb je alleen te maken met de draadweerstand van de spoel. Je kunt alleen verschil zien bij een spanningssprong, en dan kijk je hoe de stroom daarop reageert.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2013 - 13:41

Bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures