Springen naar inhoud

Supercoiling en topoisomerases

• Log in om te kunnen reageren

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2013 - 17:22

Hallo,

Ik zit in de blok en zit al een twee dagen vast over het concept van supercoiling en topoisomerases.

In mijn boek staat er dat je door het ontwinden van DNA bij transcriptie en replicatie negatieve supercoiling krijgt en dat die dan door topoisomerase I kan worden gerelaxeerd door er een winding uit te halen.

Hier zijn 3 punten bij die ik niet begrijp:

1) Als het juist is dat je negatieve supercoiling krijgt, zou topoisomerase I er dan niet een winding moeten bijmaken om de neg. supercoil te relaxeren? Een negatieve supercoil krijg je toch door ontwinden dus als je er dan nog een winding uithaalt, krijg je dan niet juist nog meer negatieve supercoiling?

2) Ook begrijp ik niet waar je nu positieve en negatieve supercoiling krijgt? In mijn boek en cursus staat het zoals hierboven denk ik maar het is nogal onduidelijk... Kan het niet zijn dat je bij replicatie positieve supercoiling krijgt doordat je de strengen echt opentrekt met zo'n ringvormig helicase en dus niet ontwindt? En bij transcriptie ontwindt je wel echt dus daar dan negatieve supercoils?

3) Als laatste staat er dat topoisomerase II negatieve supercoils invoert bij transcriptie om te zorgen dat het makkelijker ontwindt maar negatieve supercoils heb je door onderwinding dus wordt het dan niet juist moeilijker om het DNA nog meer te ontwinden?

Ik weet dat het lange vragen zijn maar ik hoop dat iemand me kan helpen anders moet ik mijn prof lastigvallen maar dat doe ik liever niet ;) Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rientje

Rientje

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2014 - 17:40

Hoi hoi,

ik weet niet of ik nog op tijd ben maar ik denk dat ik in mijn boek wel een antwoord gevonden heb.

Hier staat dat bij de transcriptie positieve supercoiling zich opbouwt voor het polymerase en het negative supercoiling erachter. Dus het deel dat nog transcriptie moet ondergaan wordt sterk opgedraaid en indien dit niet gecompenseerd wordt (door negatieve supercoiling er in te plaatsen, dit gebeurt door DNA gyrase = type 2 topoisomerase) loopt de transcriptie vast.
En bij DNA replicatie geldt hetzelfde. Positieve supercoiling voor de replicatievork en negatieve erna.
Dan staat er ook nog dat type 1 topoisomerase de negatieve supercoiling relaxeert en dat eukarytisch topoisomerase 1 een ander mechanisme toepast dan dat bij de bacteriën waardoor het zowel positive als negative supercoiling kan relaxeren.

Ik hoop dat je er een beetje aan uit kan en er nog iets aan hebt!

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2014 - 18:35

Oh super dat was ook juist wat ik er zo van gemaakt had maar ik wist het niet zeker, nu wel dus, dankjewel! :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures