[scheikunde] sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Een stof die slecht oplosbaar is, maar waarvan alle deeltjes na oplossing overgaan in ionen, is dat een sterke elektroliet?

Volgens mijn bevindingen is dat toch een sterke electroliet aangezien de pijl geen evenwichtspijl is!

Afbeelding

Heb ik het juist hier? Want overal staat er dat een sterke elektroliet de pîjl ----> gebruikt, terwijl een zwakke electroliet de pijl <---> gebruikt!

Dus oplosbaarheid heeft niks met de sterkte van elektrolieten te maken juist?

Bedankt voor uw hulp!

Groetjes mc.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)


Een stof die slecht oplosbaar is, maar waarvan alle deeltjes na oplossing overgaan in ionen, is dat een sterke elektroliet?
Ja want alle deeltjes die opgelost zijn geleiden immers de elektrische stroom.
Dus oplosbaarheid heeft niks met de sterkte van elektrolieten te maken juist?
Inderdaad.
Heb ik het juist hier? Want overal staat er dat een sterke elektroliet de pîjl ----> gebruikt, terwijl een zwakke electroliet de pijl <---> gebruikt!
Dit is juist als je het hebt over opgeloste stoffen zoals zoutzuur dat geheel is geïoniseerd (pijl) en azijnzuur dat maar voor een heel klein deel is geïoniseerd (evenwichtsteken).

Maar bij een verzadigde oplossing van een zout (links staat een vaste stof) gebruik je voor het oplossen wel een evenwichtsteken terwijl het toch een sterke elektrolyt betreft. Als voorbeeld:

Ag (s)
\( \rightleftarrows \)
Ag+ (aq) + Cl- (aq)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Margriet schreef: ma 30 dec 2013, 20:17
Dit is juist als je het hebt over opgeloste stoffen zoals zoutzuur dat geheel is geïoniseerd (pijl) en azijnzuur dat maar voor een heel klein deel is geïoniseerd (evenwichtsteken).

Maar bij een verzadigde oplossing van een zout (links staat een vaste stof) gebruik je voor het oplossen wel een evenwichtsteken terwijl het toch een sterke elektrolyt betreft. Als voorbeeld:

AgCl (s)
\( \rightleftarrows \)
Ag+ (aq) + Cl- (aq)
Bedankt, maar om verwarring te voorkomen is het beter om het zo te schrijven:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)


Bedankt, maar om verwarring te voorkomen is het beter om het zo te schrijven:

AgCl(s) Afbeelding (AgCl (aq) → )Ag+(aq) + Cl- (aq)
Voor het eigen inzicht misschien maar AgCl(aq) bestaat niet en dus mag je het deel, dat door mij tussen haakjes geplaatst is, er niet bijschrijven.

Om te zien of een stof een sterke of een zwakke elektrolyt is zou ik, liever dan naar de pijlen te kijken, naar de aard van de opgeloste deeltjes kijken. Geleiden alle opgeloste deeltjes de elektrische stroom? Dan heb je te maken met een sterke elektrolyt. Doet slechts een deel ervan dat, dan betreft het een zwakke elektrolyt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

well dat mag eigenlijk, het staat zo in mijn boek en de pijl duidt ons aan of het om een sterk of zwak elektroliet gaat. Er is wel iemand die ik ken die zegt dat wanneer een stof slecht oplosbaar is, bijv laten we aannemen dat AgCl (s) slecht oplosbaar is (ik weet niet of dat het geval is of niet),

AgCl(s) Afbeelding AgCl (aq) Ag+(aq) + Cl- (aq)

dat we dan een zwakke elektroliet hebben. Maar ik ben daar niet van overtuigd. ik denk niet dat oplosbaarheid ook maar iets te maken heeft met de bepaling of het nu om een zwak of sterk elektroliet gaat. Volgens mij gaat het nu om de rode pijl. Deze bepaald of het om een sterk of zwak elektroliet gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Ik zit eigenlijk nog met een ding in de knoop: In mijn boek zie ik de volgende reactie staan: Afbeelding

De evenwichtspijl maakt ons duidelijk dat niet alle moleculen die opgelost zijn overgaan naar ionen. Hieruit leiden we af dat het om een zwakke electroliet gaat.

Maar nu vond ik deze tabel: http://www.quia.com/jg/381094list.html en het eerste wat ik zie is dat CuCl2 als een sterke elektroliet staat genoteerd! Hoe is dat nu in hemelsnaam mogelijk? :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Koper(II)chloride is een zout. Een kristal van dit zout is opgebouwd uit Cu2+ - en Cl- -ionen in de verhouding 1:2.

Als je dit zout in water brengt lost het op. Dit betekent dat de ionen uit het kristalrooster breken en omgeven worden door watermoleculen. In formules:

CuCl2(s) → Cu2+ (aq)+ 2 Cl- (aq)

Elk deeltje dat oplost is een geladen deeltje en draagt dus bij aan de elektrische geleiding. En omdat elk opgelost deeltje hieraan bijdraagt zou ik koper(II)chloride een sterke elektrolyt noemen.

Het bestaan van CuCl2 (aq) een oplossing van CuCl2 moleculen? is mij niet bekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Maar ik heb dit in een boek staan: Afbeelding

Groen betekent meer CuCl2 (aq) en blauw betekent meer Cu2+ (aq). Nu als er geen CuCl2 ( moleculen) in oplossing zouden zijn, wat maakt de oplossing dan groen? Is dat vaste CuCl2 (s) ? Nee toch, want anders zou het zichtbaar zijn voor het oog. Het is niet zichtbaar, dus is het degelijk wel opgelost in CuCl2 (aq) moleculen? Maar inderdaad ik heb ook nog nooit zoiets gezien, ik ben ook niet zeker of die moleculen we mogelijk zijn. Indien ze niet kunnen bestaan, dan moet CuCl2 (s) wel voor de groene kleur zorgen, maar dan zou het toch wel zichtbaar moeten zijn voor het oog.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Er zijn inderdaad complexen mogelijk, die zullen zich echter niet manifesteren als neutrale moleculen maar als geladen negatieve ionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Copper%28II%29_chloride

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Fuzzwood ga jij er ook meer akkoord dat als een stof een zeer lage oplosbaarheid heeft, maar als de weinige deeltjes die oplossen allemaal 100% dissocieren in ionen, dat we dan toch een sterke elektroliet hebben?

Dus het zal geen lamp doen branden, omdat er simpelweg niet genoeg deeltjes oplossen wegens de lage oplosbaarheid! Maar alle deeltjes die wel oplossen dissocieren wel in ionen.

Nu mijn probleem is dat ik al voor een lange tijd in de war ben met de definitie van een sterke of zwakke elektroliet.

Is een sterke elektroliet nu 1) een stof die de stroom goed geleid en vervolgens zoals in bepaalde experimenten getoond wordt de lamp doet branden OF is 2) een sterke elektroliet een stof waarvan de deeltjes die opgelost in water bijna volledig/ volledig ioniseren??

Want 1) & 2) zijn 2 heel verschillende dingen in mijn opinie. Ik heb er overal naar gezocht en nergens staat dit uitgelegd.

Ik heb de volgende informatie van Wikipedia over "sterke elektrolieten":
A strong electrolyte is a solute that completely, or almost completely, ionizes or dissociates in a solution. These ions are good conductors of electric current in the solution.

Originally, a "strong electrolyte" was defined as a chemical that, when in aqueous solution, is a good conductor of electricity. With greater understanding of the properties of ions in solution its definition was replaced by the present one.
Volgens mij ( ik ben niet zeker) steunt deze wiki-citaat " 2) een sterke elektroliet een stof waarvan de deeltjes die opgelost in water bijna volledig/ volledig ioniseren"

Als dit waar is, dan kan een zeer slecht oplosbare stof die de elektrische stroom uitermate slecht geleidt toch beschouwd worden als een sterke elektroliet volgens de huidige regels, ben ik correct?

(Mijn excuses dat ik er zoveel over vraag, ik zit namelijk compleet in de war met dit onderwerp. Ik wil er zeker over zijn, want er zijn mensen op een irc-chat die mij 2 tegenovergestelde dingen zeggen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

mcfaker123 schreef: di 31 dec 2013, 19:31
Maar ik heb dit in een boek staan: Afbeelding
dat staat niet in een boek, dat staat op wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Copper%28II%29_chloride#Properties_and_reactions
Aqueous solution prepared from copper(II) chloride contain a range of copper(II) complexes depending on concentration, temperature, and the presence of additional chloride ions. These species include blue color of [Cu(H2O)6]2+ and yellow or red color of the halide complexes of the formula [CuCl2+x]x−.[4]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Voor de duidelijkheid dit is wel degelijk hetzelfde wat in mn boek staat. gewoon heb ik een andere afbeelding van wikipedia genomen die exact hetzelfde weergeeft. Het evenwicht dat ik heb getekend is exact overgenomen vanuit mijn boek. Volgens mij is dit evenwicht complete onzin. Wat is CuCl2(aq) ?? Zulke moleculen bestaan niet! Ook waarom staat groen eronder? Zijn ze helemaal gek ofzo? Iemand die me hier aub een handje kan helpen, deze boek is compleet gestoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

De wikitekst zegt het toch?
Aqueous solution prepared from copper(II) chloride contain a range of copper(II) complexes depending on.......... ..//..


zie verder bijvoorbeeld ook:

http://www.chem-toddler.com/chemical-equilibrium/cuii.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

Ja bedankt, dat is nu wat ik ook bedoel, maar betekent dit dat het volgende equilibrium uit mn boek nu echt gewoon complete (verzonnen) onzin is? ( wat zou CuCl2(aq) bv moeten voorstellen?). Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: sterke of zwakke elektroliet (ben compleet in de war)

ja, zoals eerder ook al werd gezegd:
Maar bij een verzadigde oplossing van een zout (links staat een vaste stof)
Er zijn inderdaad complexen mogelijk, die zullen zich echter niet manifesteren als neutrale moleculen maar als geladen negatieve ionen.
Wil niet per se zeggen dat je boek gestoord is, maar een drukfout is niet uitgesloten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer