MS van 2-chloorpropaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

MS van 2-chloorpropaan

Hallo,

Als we een MS nemen van 2 chloorpropaan dan zien we dat er 2 moleculaire ion pieken gevormd worden. Namelijk bij m/z 78 en m/z 80. Die 2de piek heeft te maken met de isotoop 37Cl. Ik weet ook dat beide pieken voorkomen in een verhouding van 1 tot 3. Maar kan iemand mij uitleggen waarom dat in deze verhouding is?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: MS van 2-chloorpropaan

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: MS van 2-chloorpropaan

Ja dat had ik al gelezen, maar dat verklaart nog niet waarom deze in de verhouding 3:1 voorkomen en waarom niet bv zoals bij broom in de 1:1 verhouding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: MS van 2-chloorpropaan

jawel, want dat is de relatieve abundatie van chloor-35 resp. chloor-37
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: MS van 2-chloorpropaan

Aanvulling: omdat de twee isotopen zich chemisch (vrijwel) identiek gedragen, is de verhouding overal waar je chlooratomen of chloorionen tegenkomt bijna hetzelfde, en dus gelijk aan die natuurlijke verhouding.

Het enige wat een klein verschil kan maken is de snelheid waarmee de atomen kunnen bewegen, dat levert het effect op dat ik heb geleerd als "kinetisch isotoop effect" en dat kleine verschuivingen kan opleveren. Die verschillen zul je als je er niet heel precies naar zoekt in de praktijk niet zomaar kunnen zien.

Reageer