[scheikunde] Chemische reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Chemische reactie

Bij het maken van een paar studievragen, stuitte ik op een vraagstuk waar ik geen idee heb hoe ik er moet aan beginnen. Het lijkt mij toch een relatief simpele oefening te zijn. Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

In een reactie die warmte vrijstelt, reageert 2.02g waterstof met chloor tot 72,926g waterstofchloridegas. Hoeveel gram chloor werd hier verbruikt?

Het probleem ligt volgens mij bij de interpretatie van de gegevens. Oplossing is niet nodig, maar eventueel inzicht die mij op weg kan helpen wordt op prijs gesteld!

Bedankt voor uw hulp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Chemische reactie

Gaat het er misschien om dat je ziet dat je hier de wet van behoud van massa oftewel de wet van Lavoisier kunt toepassen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Chemische reactie

Reken het aantal grammen waterstofgas en waterstofchloridegas eens om naar mol, en ga na dat 1 mol waterstofgas met 1 mol chloorgas 2 mol waterstofchloridegas vormt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4

Re: Chemische reactie

en dan volgt uiteindelijk:

aantal mol Cl * atomaire massa Cl = aantal gram Cl dat werd verbruikt

toch?

bedankt voor de hulp in ieder geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische reactie

Mollen zijn allemaal leuk en aardig, maar in 't geheel niet relevant voor de originele vraag die is om te bepalen:
rvwyngae schreef: di 31 dec 2013, 15:55
aantal gram Cl dat werd verbruikt
Is het al duidelijk hoe je daar aan komt met alleen de gegevens uit de vraag?

Pas als dat duidelijk is kan je evt. dingen gaan doen met mol en zo.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Chemische reactie

Oefening is ondertussen opgelost, dankzij de tips - Bedankt voor de hulp

Reageer