Springen naar inhoud

Nationale Wetenschapsquiz 2013

• Log in om te kunnen reageren

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 december 2013 - 20:18

Slechte score: 12 van de 15 maar goed... Zat een van ons nog bij de zes?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2013 - 02:16

Ik heb het dit jaar niet van te voren ingevuld, vandaag wel de uitzending bekeken... ik denk dat ik het bijzonder slecht gedaan zou hebben, wellicht rond de 10.

Overigens zaten er ook wel vragen bij waar ik mn twijfels bij heb, niet in het minste de laatste (over die kronen): vooraf werd nergens gezegd of het om kronen van gelijk gewicht ging, of van gelijk volume. Dat ze op een balans staan kan gelijk gewicht impliceren, maar een balans heeft niet per definitie twee even lange armen.

De logica vraag met de honden en hun gevlekte oren vond ik ook wat vaag: men sprak van "niet weten" wat verwarrend was, als men "niet kunnen weten" had gezegd was de juiste oplossing duidelijk(er) geworden.

Leukste vraag/antwoord vond ik eigenlijk die met de cornflakes en de paperclips die op water liggen, vooral hoe ze elkaar daadwerkelijk blijken 'af te stoten' in een dusdanig simpel proefje :)
Victory through technology

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2013 - 09:01

De logica vraag met de honden en hun gevlekte oren vond ik ook wat vaag: men sprak van "niet weten" wat verwarrend was, als men "niet kunnen weten" had gezegd was de juiste oplossing duidelijk(er) geworden.

Ik kan me voorstellen dat als je deze vraag maar even ziet dat het dan verwarrend is. Ik had bij het lezen ook even moeite. Als je echter de tijd hebt om rustig de zin te lezen dan klopt het wel. Dit vind ik altijd de leukere vragen want hierbij hoef je niet toevallig iets te weten. Het is gewoon een kwestie van logisch doorwerken.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2013 - 15:09

Lijkt me prima, Jan!

Ik kan me voorstellen dat als je deze vraag maar even ziet dat het dan verwarrend is. Ik had bij het lezen ook even moeite. Als je echter de tijd hebt om rustig de zin te lezen dan klopt het wel. Dit vind ik altijd de leukere vragen want hierbij hoef je niet toevallig iets te weten. Het is gewoon een kwestie van logisch doorwerken.

Dit keer heb ik de vragen niet vooraf bekeken, maar alleen de uitzending op tv (via streaming, maar zonder te pauzeren). Nadeel is dat je de vraag inderdaad maar even zien als kijker, vervolgens laat men overleggende kadidaten in de studio zien, maar staat het hele verhaal niet meer in beeld... en dan heb je niet zoveel aan een minuut.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2013 - 18:01

Had er 3 fout. Wat slechter dan de vorige jaren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2014 - 13:34

Het zat zoals ieder jaar weer vol vragen die je op meerdere manieren kan interpreteren. Ik erger me sowieso aan die presentatrice dus ik heb het niet gekeken.

Wel hoorde ik dat die vraag met die 3d bril bij kinderen weer eens verschillend kon interpreteren. Duidelijk staat in de vraag hoe het kind het op het netvlies krijgt (dat is exact hetzelfde beeld als volwassen) dat de interpretatie door het kind anders is niet de vraag..

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2014 - 16:55

Wel hoorde ik dat die vraag met die 3d bril bij kinderen weer eens verschillend kon interpreteren. Duidelijk staat in de vraag hoe het kind het op het netvlies krijgt (dat is exact hetzelfde beeld als volwassen) dat de interpretatie door het kind anders is niet de vraag..

Precies, ik dacht inderdaad hoe kinderen het ZAGEN (wat interpretatie is van je hersenen) i.p.v. het beeld op het netvlies.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2014 - 16:56

Vond dat het niveau van deze quiz nogal aan het minderen is. Tijd voor nieuwe input, want op zich is het altijd een stimulans.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2014 - 02:23

Tja, niet iedere vraag is een instinker - die hoe kinderen 3d films zien had ik op zich wel goed. Geeft trouwens wel te denken of mensen met een relatief kleine of grote afstand tussen hun ogen ook 'last' hebben van dieptefouten bij 3d films.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures