Afschrijvingen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 47

Afschrijvingen

Hallo, ik begrijp het principe van afschrijven op zich wel, alleen hoe dat in de balans te verwerken is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb twee vragen hierover:
  1. tabel 12 (in Doc.pdf)

    Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat het dan juist zit met de post Afschrijvingen langs de passiva kant.

    In dat voorbeeld geven ze aan van meer af te schrijven bij de eerste balans (en dus minder netto winst boeken) en bij de tweede juist omgedraaid.

    Echter zou ik dan verwachten dat als je "meer" afschrijft, dat de waarde van de goederen die je afschrijft (bv. een gebouw in vaste activa) ook "meer" zou moeten dalen (wat dus blijkbaar niet wordt gedaan in het voorbeeld waar ze beide gelijk aan 1300 blijven).
  2. als ik het me fysisch probeer voor te stellen: je koopt een machine aan die je kan afschrijven en betaalt meteen alles met geld uit de kas. Dat geld is dus verschoven van de kas naar de vaste activa.

    Dan genereert men met die machine inkomsten waarvan men de afschrijvingen moet aftrekken om de belastbare winst te verkrijgen (veronderstel geen andere kosten). Na belasting krijgt men de nettowinst (waar bv. een bedrijfsfeestje mee kan georganiseerd worden). Het onbelaste deel van de inkomsten (het bedrag van de afschrijving namelijk) mag dan niet bij de nettowinst opgeteld worden, hoewel die euros wel in de kas zitten (klanten hebben die betaald aan de kassa).

    Waar kan men die euros voor gebruiken, aangezien ze niet echt tot de winst behoren maar toch in de geldkas van het bedrijf zitten?
Alvast bedankt,

Alopex
Bijlagen
Doc.pdf
(996.65 KiB) 182 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Afschrijvingen

Antwoord op vraag 1:

Kan het zijn, dat het bedrijf zijn product eerder binnen wil hebben?

Het doel van een afschrijving is, dat door eens in de zoveel tijd wat weg te zetten, je aan het eind genoeg geld hebt om een vervangende machine, of een vervangend gebouw in dit geval te kopen. Maar als de machine 10 jaar lang bruikbaar is, kan hij bijvoorbeeld ook zijn afschrijvingen alleen in de eerste 5 jaar doen, maar dan dubbel zo hoog.

Kan dit een verklaring zijn?

Vraag 2:

Zoals hierboven vermeld:

De afschrijvingen zijn eigenlijk een soort spaarpotje voor de kosten die je nog moet gaan maken. Je weet dat je in de toekomst €20.000 euro moet uitgeven, en daarom zet je nu per kwartaal vast €2000 euro apart. Zo kun je die toekomstige kosten opvangen.

Het is dus inderdaad geen winst, het zijn eigenlijk kosten, die je nog even zelf bewaart.
Think like a proton, and stay positive.

Reageer