Springen naar inhoud

Telkamer (Burker Turk)

• Log in om te kunnen reageren

Lisa_

Lisa_

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2014 - 22:09

Hallo allemaal,

Ik heb op school celkweek gehad. Nadat je de cellen met een telkamer geteld hebt moet je een formule toepassen om te weten hoeveel cellen je per ml hebt.

Ik heb het idee dat ik de telkamer niet goed gebruik, zoals het uitgelegd wordt op school. Ik hoop dat er hier iemand is die mij misschien een beetje een beter inzicht kan geven op het gebruik van een telkamer (in de geval de Burker Turk).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De formule voor elke telkamer geldt:

(gemiddeld) aantal getelde cellen in één "groot" vak
______________________________________________ = aantal cellen /ul
Lengte * Breedte * Diepte* verdunningsfactor
(van de telkamer)

Ik gebruik steeds een Burker Turk telkamer.
Daarop staat:
- 0,100 mm Diepte
- 0,0025 mm2

De Burker Turk die ik gebruik heeft 4 "grote" vakken die bestaan uit 16 "kleine" vakjes.
Het ziet er ongeveer zo uit onder de microscoop: http://www.med.kinda...immuno/turk.gif

De verdunningsfactor is 2 (50 ul celsuspensie + 50 ul trypaanblauw)
(En als je moet delen door de verdunningsfactor spreek je van 0,5.)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus dan krijg je volgens mij:.........aantal getelde cellen...............aantal getelde cellen
.....................................................___________________..=..___________________
........................................................0,0025 * 0,1 * 0,5........................0,00013

MAAR

Op school wordt verteld dat het dit is: aantal getelde cellen......aantal getelde cellen
............................................................_________________..=..________________
...............................................................1 * 1 * 0,1 * 0,5.....................0,05

Ik snap niet hoe ze hier bij komen…

Dus als ik nu bijv. in een "groot" vak 37 cellen zou tellen krijg je:

37/0,05 = 740 cellen/ ul

* 1000 = 740.000 cellen/ml

Hoe moet ik het getal 0,0025 mm2 die aangegeven staat op de telkamer interpreteren?

Of überhaupt hoe moet ik deze formule toepassen?

Bijvoorbaat dank,

Lisa

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 januari 2014 - 22:12

Zoek eens naar "telkamer" op het forum, we hebben afgelopen juni een heel vergelijkbare vraag bediscussieerd!

Lisa_

Lisa_

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2014 - 11:09

Beste rwwh,

Ik heb de discussie gelezen, maar om eerlijk te zijn heb ik daarmee geen antwoord op de vraag waar ik mee zit.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2014 - 18:19

Die 0,0025 mm2 die op het glaasje staat is de oppervlakte van het kleinste hokje in de telkamer. Als jij een groot vak van 1 mm2 geteld hebt is de ingevulde formule van je school correct.

Geplaatste afbeelding

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures