Springen naar inhoud

verticale veer

• Log in om te kunnen reageren

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2014 - 13:28

Ik heb een probleem met een stukje theorie. Bij een bepaalde stap volg ik het niet meer helemaal.

Ik zal even beginnen bij het begin: Op elke ogenblik geldt er y = y' + y0. Hierbij is y de positie van de massa t.o.v. het onbelaste evenwichtspunt. Als het voorwerp met massa m in evenwicht hangt is y = y0.
De massa m ondervindt niet alleen een terugroepkracht tgv de veer (F = -ky) maar nu werkt ook de zwaartekracht (F = mg) in de richting van de beweging. In het evenwichtspunt y = y0 moeten beide krachten elkaar compenseren: -ky0 + mg = 0. Bijgevolg is y0 = mg/k.
De bewegingsvergelijking (2de Wet van Newton) wordt: - ky + mg = ma = m d²y/dt² of nog: -ky/m + g = d²y/dt²
So far so good, dit snap ik dus allemaal, maar bij de volgende stap loopt het mis.

Als we gebruik maken van y= y' + y0, dan kunnen we deze differentiaalvergelijking ook schrijven als -ky'/m - ky0/m + g =d²y'/dt²

In het linkerlid wordt y vervangen door y' + y0 maar in het rechterlid toch niet?

Bijgevoegde miniaturen

• verticale veer.PNG

Veranderd door angel1995, 02 januari 2014 - 13:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2014 - 13:46

y0 is een constante, afleiden van een constante...
This is weird as hell. I approve.

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2014 - 15:07

y0 is een constante, afleiden van een constante...

is nul, bedankt :) ik wist dat het nul moest zijn, maar wist niet waarom, maar nu snap ik het :)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures