[natuurkunde] verticale veer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

verticale veer

Ik heb een probleem met een stukje theorie. Bij een bepaalde stap volg ik het niet meer helemaal.

Ik zal even beginnen bij het begin: Op elke ogenblik geldt er y = y' + y0. Hierbij is y de positie van de massa t.o.v. het onbelaste evenwichtspunt. Als het voorwerp met massa m in evenwicht hangt is y = y0.

De massa m ondervindt niet alleen een terugroepkracht tgv de veer (F = -ky) maar nu werkt ook de zwaartekracht (F = mg) in de richting van de beweging. In het evenwichtspunt y = y0 moeten beide krachten elkaar compenseren: -ky0 + mg = 0. Bijgevolg is y0 = mg/k.

De bewegingsvergelijking (2de Wet van Newton) wordt: - ky + mg = ma = m d²y/dt² of nog: -ky/m + g = d²y/dt²

So far so good, dit snap ik dus allemaal, maar bij de volgende stap loopt het mis.

Als we gebruik maken van y= y' + y0, dan kunnen we deze differentiaalvergelijking ook schrijven als -ky'/m - ky0/m + g =d²y'/dt²

In het linkerlid wordt y vervangen door y' + y0 maar in het rechterlid toch niet?
Bijlagen
verticale veer.PNG
verticale veer.PNG (546.26 KiB) 134 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: verticale veer

y0 is een constante, afleiden van een constante...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 405

Re: verticale veer

Typhoner schreef: do 02 jan 2014, 13:46
y0 is een constante, afleiden van een constante...
is nul, bedankt :) ik wist dat het nul moest zijn, maar wist niet waarom, maar nu snap ik het :)

Reageer