Springen naar inhoud

slinger + veer

• Log in om te kunnen reageren

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2014 - 15:39

In de cursus staat er een voorbeeld van een oefening met de uitwerking erbij. Maar ik snap een stukje van de uitwerking niet.

Oefening: een massa m is vastgemaakt aan een touw met lengte L en een veer met veerconstante k, zoals hieronder voorgesteld. In de situatie hieronder is de veer onbelast. Indien we de massa m een kleine verplaatsing s geven naar rechts, zodat er een kleine hoek θ gevormd wordt tussen het touw en de verticale , bepaal dan: De bewegingsvergelijking vanuit energiebeschouwingen

Bij de oplossing van deze oefening beginnen ze met de potentiële energie van de zwaarte kracht = mgh = mg(L-Lcosθ). Maar ik snap niet waarom ze h vervangen door L-Lcosθ. Ik heb zelf ook nog een andere tekening gemaakt met daarop alleen de slinger.

Ik heb zelf ook al een beetje zitten knutselen met formules. In de rode driehoek heb ik dus de hoogte h aangeduid die ze denk ik bedoelen. De hoek θ is wel met a aangeduid.

Dus de sin 90°-a = h/schuine zijde (koorde van de cirkel = k)
h = k.sin(90°-a)
= 2 L sin(1/2a) . cos a ( in het begin staat er sin θ = θ, is sin 1/2θ dan ook gelijk aan 1/2θ ?, want ik heb dit toegepast)
= 2 L (1/2a).cos a
= L a cos a ( maar dit is dus niet die Lcosθ)

Bijgevoegde miniaturen

• slinger en veer.PNG
  • slinger.PNG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2014 - 17:03

je hoek a zit niet IN die rode driehoek:

hoek.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2014 - 17:15

ook L.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2014 - 18:43

ja ik snap het bedankt voor de tekening :)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures