KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Moderator: ArcherBarry

KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Hoi, ik heb redelijk zuivere KCl nodig om bewaarvloeistof te maken voor mijn pH-meter. Dit moet 3 Mol/liter KCl zijn.

In deze draad:

http://www.wetenscha...g-van-2-zouten/

Ik kan geen goeie link geven, misschien omdat het onderwerp gesloten is.

gaf JanMeut aan dat je het voor een prikkie ergens kon kopen maar die link is daar weggehaald om een goeie reden. Weet er misschien iemand waar je het kunt kopen?

En ik denk dat als het waterhoudend is, dat ik dat dan eenvoudig kan corrigeren door het molgewicht te wijzigen? Bij KCl is het 39,1 + 35,5 = 74,6 en bij KCl.6H2O zou het dan 182,6 woeden.

Alvast bedankt.

En o ja, ik kan een pond kopen bij Hinnmeier voor 25 Euro incl. verzending en ik kan een piepklein potje aangemaakte vloeistof kopen voor een tientje maar ik baal gewoon van die prijzen en krijg er een acute aanval van gierigheid van.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

EBay lijkt goedkoper? http://www.ebay.com/bhp/potassium-chloride

Maar als je alleen een elektrode wilt opslaan heb je toch niet veel nodig?

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Omdat mijn eigen apotheker (weer eens) moeilijk deed, ben ik naar een dorpje wat verderop gereden en daar kocht ik bij de apotheek 50 gr KCl + bewaar-potje + 50 ml flesje met pipet voor de somma van 1,69. Voor een 3 Mol/Liter oplossing van 50 ml had ik 11,2 gram nodig. En daar kom ik idd. vele jaren mee vooruit. Toch schijnt het spul niet eeuwig mee te gaan want in de officiële bewaarvloeistoffen schijnt een schimmelwerend middel verwerkt te zitten. Dat heb ik er dus niet in ...

Berichten: 493

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Als je bij de apotheek chemicalien koopt, dan zit er een of andere toeslag op. Welke voor kleine hoeveelheden

net zo hoog is als voor wat grotere hoeveelheden.

Het kan metname bij eenvoudige chemicalien voorkomen dat het prijsverschil tussen 50g en 1000g gram

slechts een paar euro bedraagt.

Als schimmelwerend middel wordt bij deze kcl oplossingen volgens mij een beetje van het

erg giftige kwikchloride gebruikt.

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Ik kon bij Hinnmeier 500 gr kopen voor 17,50 (+verzenkosten 7,50) en bij deze apotheek 50 gr voor 0,95 cent. Lijkt me dan dat in dit (gelukkige) geval de kleine hoeveelheid ook nog eens per gram goedkoper was.

Kwikchloride ga ik er maar niet bijdoen ... Ik ben amateur bierbrouwer en wil de pH van spoelwater en beslag meten Daar wil ik absoluut geen kwikverbinding in hebben! ;)

Het zal dan wel (vanwege de oplosbaarheid in water) kwik(ll)chloride zijn HgCl2 en dat is idd. behoorlijk giftig.

Berichten: 493

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Is het als bierbrouwer niet voldoende om materialen te spoelen met een verdunde natriumsulfiet oplossing.

En na te spoelen met water. Volgens mij heb ik ooit bij het maken van wijn, een paar tabletjes

aangeschaft.

Op heb lab heb ik een vat met natriumthiosulfaat oplossing , waaraan ik een kleine hoeveelheid

na2so3 heb toegevoegd om schimmelvorming te voorkomen.

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Dat is misschien helemaal geen slecht idee! Sulfiet heb ik nog wel staan uit de tijd dat ik wijn maakte. Bij bierbrouwers is het gebruik van sulfiet (om de een of andere reden) taboe. Zij hebben andere ontsmetters.

Het punt voor mij is, dat de KCl bewaaroplossing langer vrij blijft van schimmelinfectie. Het is een 3 mol/liter-oplossing.

- Het gaat toch geen reactie met elkaar aan?

- Geen idee hoeveel sulfiet daar bij zou moeten.

Berichten: 493

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Natriumsulfiet, waar de tabletjes uit bestaan. Gaan geen reactie aan met kaliumchloride.

Als het goed is, is 1 theelepel natriumsulfiet per liter meer dan voldoende.

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Ik heb het als poeder maar dat zal geen verschil maken. Ca. 3- 4 gr/liter, denk ik. Dus in de 50 ml bewaarvloeistof die ik heb aangemaakt: ~0,2 gram.

Nu nog even zeker weten dat de electrode van de pH-meter dat fijn vindt? :?:

Berichten: 493

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Ik denk dat per liter 2 gram ook voldoende is.

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Ik heb inmiddels begrepen dat de electrode de sulfiet mogelijk "niet fijn" vindt en ook dat de sulfiet langzamerhand wordt afgebroken omdat er SO2 verdwijnt. Daarmee wordt sulfiet tamelijk zinloos en mogelijk schadelijk. Doe ik dus maar niet...

Berichten: 493

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Kunt u mij vertellen hoe deze afbraak reactie verloopt, want dit is mij niet bekend.

Tot op heden heb ik hiervan nooit last van gehad. Te meer SO2/zwaveldioxide vorming uit sulfiet zou je ook moeten kunnen

ruiken.

Berichten: 22

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Ik heb op mijn werk ook een phgeleidbaarheidsmeter. Ik hou deze gewoon nat en dat schijnt voldoende te moeten zijn. Of gebruiken jullie dit om minder te hoeven kalibreren? Dit doe ik namelijk iedere keer als ik de meter uit de kast haal.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Ik denk dat laatste Corus.

Ps: Iedere keer kalibreren, is dat niet heel vervelend?
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 22

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

Kalibreren is niet zoveel werk. Moet er ook bij zeggen dat ik hem niet iedere dag gebruik. Maar moet wel 100sten van de waarde weten dus ik ga voor zekerheid.

Reageer