autokrik

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

autokrik

wij hebben de opdracht om de maximale kracht te bereken die een autokrik aankan.

het gaat om een schaarkrik van s235 (fe360). daarbij moet ook een vls gemaakt worden voor elk onderdeel. er werken een hoop krachten op die elkaar uiteindelijk opheffen. het is dus moeilijk om uit te zoeken welke krachten er in het vls moeten.

hoe kun je uitrekenen wat het maximale gewicht is die de krik kan hebben voordat deze bezwijkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: autokrik

Wanneer bezwijkt de krik?

Kun je bepalen waar de grootste kracht optreedt,

en in welke stand de krik dan staat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: autokrik

Kijk ook even naar dit en dit bericht.

Waar de krik bezwijkt valt zonder alle dimensies van de onderdelen niet te zeggen. Mogelijk is het de schroefas die knapt, of een van de moeren, of de scharnierpunten of poten van de schaar. In het algemeen kan je zeggen dat de trekkrachten in de schoefas, de afschuifkrachten tussen moeren en poten en de drukkracht in de poten het hoogst zijn bij de laagste stand waarvoor de vollast geldt. Ontbind de krachten maar eens bij laagste, middelste en hoogste stand van de krik.

Berichten: 4

Re: autokrik

wij gaan ervan uit dat bij een hoek van 90 graden tussen de armen de krik het meeste gewicht aan kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: autokrik

Is die positie gegeven, of zelf bedacht?

En welke argumentatie heb je daarvoor?

En wanneer kan de krik de minste kracht aan?

Dat is wanneer de krik bezwijkt, en die waarde wil je optimaliseren (in dit geval berekenen).

Welk type krachten werken er allemaal op de krik? (kan de krik de meeste buigspanning aan, wanneer de staven onder een hoek staan?)

Houden jullie ook rekening met de spindel/moeren/verbindingen, of alleen het frame?

Berichten: 4

Re: autokrik

we hebben deze positie zelf bedacht, er van uit gaande dat dat de meest optimale positie is. de krachten blijven dan in de x en y richting gelijk.

wanneer de krik de minste kracht aan kan hebben wij niet onderzocht.

onder bezwijken valt ook al het plastisch deformeren van de krik.

ik neem aan dat de krik te maken krijg met duw-, trek- en buigspanning. alleen welk onderdeel wat is nog lastig. de armen denk ik buigspanning.

wij houden rekening met de spindel die de krachten die naar buiten werken opheft naar binnen toe door het schroefdraad.

Berichten: 4

Re: autokrik

Afbeelding1.jpg
Afbeelding1.jpg (68.08 KiB) 598 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: autokrik

Je gaat dus kijken wat de maximale kracht is die de spindel aan kan,

en wanneer die optreed. (in welke situatie, en bij welke kracht)

Dan weet je bij welke kracht de spindel kritisch is.

Met de pennen heb je afschuiving.

En dan de buispanning voor de armen.

Berichten: 12.262

Re: autokrik

Rooswtb schreef: vr 03 jan 2014, 15:30
wij gaan ervan uit dat bij een hoek van 90 graden tussen de armen de krik het meeste gewicht aan kan.
Waarom zou je dat aannemen?

Als ik zo naar het ding kijk lijkt me logisch te veronderstellen dat hij de meer kracht aankan indien:

- volledig 'neer', waarbij het bovenste stuk direct op het onderste rust en die hele spindel geen rol speelt

- volledig 'op' waarbij beide schanieren aan de zijkanten geen enkele dwarskracht dragen

Ik denk dat de spindel maximaal belast zal worden net boven de 'helemaal neer' positie: de verticale component van de kracht blijft altijd gelijk, maar in die situatie is de horizontale component op iedere kant het grootste. Deze krachten zijn welliswaar tegengesteld waardoor je alleen netto in de hoogte opkrikt, maar voor ieder van de twee schanierpunten belastend.

Daarnaast heb je nog wat relatief onbekende componenten zoals de schroeven/popnagels onder en bovenaan de krik. Die zouden ook best kunnen falen, evenals de armen zelf die door kunnen buigen. Om daar iets aan te kunnen berekenen heb je echter het exacte ontwerp van de krik nodig, incl de materialen die voor alle onderdelen gebruikt zijn.

Mij dunkt dat zo'n krik domweg overgedimensioneerd is, en in staat is het voertuig waar hij bij geleverd wordt op te krikken zolang het niet beladen is boven het toegestane gewicht om mee te gaan rijden op de openbare weg.
Victory through technology

Reageer