Uitdijing van het heelal

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 3

Uitdijing van het heelal

Hoi,

Ik vroeg me even het volgende af. Als men spreekt van een bolvormig universum en zegt dat het uitdijt, bedoelt men dan werkelijk een 3-dimensionaal bolvormig universum waarin er een middelpunt is waarvan alles zich weg beweegt? Want ik dacht dat ons 3-dimensionaal universum zich weg bewoog van een punt in de 4de dimensie.

ter illustratie: zoals een ballon die opgeblazen wordt waarbij het oppervlak een 2-dimensionaal universum is. De 'mensen' die op dit oppervlak ergens zouden leven bewegen zich weg van het 3-dimensionale middelpunt van de ballon (dat onvatbaar is voor hun aangezien ze geen 3de dimensie kennen). Dit zou ook veel beter verklaren waarom alle punten op dat oppervlak (in hun heelal dus) zich van elkaar weg bewegen.

Want men zegt dat alles in ons heelal zich van elkaar weg beweegt, maar in een 3-dimensionaal universum met een gewoon middelpunt zou de afstand tussen alle sterrenstelsels misschien wel groter worden, maar ze zouden zich toch nog altijd naar dezelfde richting bewegen? (tenzij men helemaal naar de andere kant van het universum zou kijken)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Uitdijing van het heelal

bedoelt men dan werkelijk een 3-dimensionaal bolvormig universum waarin er een middelpunt is waarvan alles zich weg beweegt?


Nee, het heelal heeft geen ruimtelijk middelpunt, en de uitdijing van het heelal is dus niet te vergelijken met een explosie vanuit een middelpunt. Die ballon analogie met het tweedimensionale universum aan het oppervlak is een goede manier om dit inzichtelijk te krijgen zoals je zelf al opmerkte. Soms wordt de straal van de ballon vervangen door de tijd, en dan kan je zeggen dat in het centrum van de ballon de oerknal ligt. Maar het is natuurlijk maar een analogie.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Uitdijing van het heelal


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Uitdijing van het heelal

Opmerking moderator

verplaatst naar ruimtefysica
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Uitdijing van het heelal

Michel Uphoff schreef: za 04 jan 2014, 15:40
Soms wordt de straal van de ballon vervangen door de tijd, en dan kan je zeggen dat in het centrum van de ballon de oerknal ligt. Maar het is natuurlijk maar een analogie.


Ja dit dacht ik inderdaad ook. En dat brengt mij dan onmiddellijk bij mijn volgende vraag! Wilt dit dan niet zeggen dat als de uitdijing van het heelal vertraagd of versneld, ook de tijd trager of sneller moet gaan? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Uitdijing van het heelal

Dat is het gevaar van een analogie, je trekt er snel niet geldige conclusies uit.

"De tijd" bestaat niet. Tijd is altijd relatief en afhankelijk van de onderlinge beweging van waarnemer en waargenomen object. Hoe groter het snelheidsverschil tussen deze twee, hoe trager de onderlinge klokken gaan lopen.

Berichten: 3

Re: Uitdijing van het heelal

hmmm, bedankt voor het antwoord! Dit geeft mij weer even stof tot nadenken :P ookal is dat misschien niet zo ideaal tijdens de examens :D

Reageer