Lichamelijke reacties op emoties niet cultuurgebonden

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Lichamelijke reacties op emoties niet cultuurgebonden

De lichamelijke reacties die mensen vertonen bij verschillende emoties zijn niet cultuurgebonden, maar universeel.


Afbeelding

Maps of bodily sensations associated with different emotions. Hot colors show activated, cool colors deactivated regions


Woede is vooral voelbaar in het hoofd, de handen en de borstkas, ongeacht de taal of cultuur van mensen. Walging manifesteert zich met name in de onderbuik en trots in het hele bovenlichaam. De sensatie van liefde verspreidt zich door het hele lichaam, behalve de ledematen.


Verhalen

Bij hun onderzoek stelden de wetenschappers een soort lichaamsatlas van emoties samen. Ze confronteerden proefpersonen met woorden, verhalen en videoclips om verschillende gevoelens bij hen op te roepen, zoals woede, walging en liefde. Vervolgens moesten de deelnemers op een poster van het menselijk lichaam aanwijzen waar ze deze emoties voelden in hun lijf.

"Het meest verrassende was de consistentie van de beoordelingen bij verschillende individuen uit verschillende taalgroepen en culturen", verklaart hoofdonderzoekster.


Verdriet

Volgens de wetenschappers is onderzoek naar de connectie tussen de menselijke hersenen en het menselijk lichaam erg belangrijk. "Door lichaamsveranderingen in kaart te brengen die worden geassocieerd met emoties, kunnen we beter begrijpen hoe lichaamsfuncties worden beïnvloed door bijvoorbeeld walging en verdriet". De resultaten van het onderzoek zouden bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt bij de behandeling en beoordeling van de lichamelijke klachten die vaak gepaard gaan met depressies.

Er is echter ook kritiek op de studie, omdat alle gegevens zijn verzameld op basis van zelfrapportage. Sommige wetenschappers geloven dat mensen niet goed in staat zijn om objectief te bepalen welke emoties ze voelen.


Bron, lees meer:

Nu.nl

MedicalXpress


Publicatie:

Lauri Nummenmaa, et al.: Bodily maps of emotions
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Re: Lichamelijke reacties op emoties niet cultuurgebonden

confusie schreef: zo 05 jan 2014, 10:31
Er is echter ook kritiek op de studie, omdat alle gegevens zijn verzameld op basis van zelfrapportage. Sommige wetenschappers geloven dat mensen niet goed in staat zijn om objectief te bepalen welke emoties ze voelen.


Toen ik die plaatjes zag was ik heel enthousiast, maar bovenstaande citaat maakt dat weer wat minder. Zijn zulke zaken niet objectief te meten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Lichamelijke reacties op emoties niet cultuurgebonden

Bartjes schreef: zo 05 jan 2014, 13:10
Toen ik die plaatjes zag was ik heel enthousiast, maar bovenstaande citaat maakt dat weer wat minder. Zijn zulke zaken niet objectief te meten?

Ik dacht exáct hetzelfde: 'wow, ze hebben met infraroodtechniek bekeken waar de warmte toe of afneemt (met andere woorden: waar de doorbloeding toe of afneemt) bij verschillende emoties'.


Gaat het slechts om een subjectieve tekening :(
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Lichamelijke reacties op emoties niet cultuurgebonden

Bartjes schreef: zo 05 jan 2014, 13:10
... Zijn zulke zaken niet objectief te meten?

Die kritiek komt van ene Paul Zak:
... Paul Zak, chairman of the Center for Neuroeconomics Studies ..., was unimpressed by the findings. He discounted the study, saying it was weakly designed, failed to understand how emotions work and "doesn't prove a thing."

...

... Zak said the study failed to consider that people often feel more than one emotion at a time. Or that a person's own comprehension of emotion can be misleading since the "areas in the brain that process emotions tend to be largely outside of our conscious awareness," he said.

It would make more sense, Zak said, to directly measure activity in the body, such as sweat and temperature, to make sure people's perceptions have some basis in reality.
Bron


Waarom emoties niet goed zouden zijn waar te nemen door zelfrapportage, weet ik ook niet. Een meer algemeen bezwaar tegen zelfrapportage is vanwege de "Test-hertest-betrouwbaarheid":
Vaak zijn er bezwaren tegen het letterlijk herhalen van een waarneming, vooral als de waarneming op zelf-rapportage berust, omdat geheugen en leereffecten daarbij een kunnen rol spelen
Bron
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Lichamelijke reacties op emoties niet cultuurgebonden

Ik begrijp wel wat jullie bedoelen.


Moet ook bekennen dat ik de kritiek wel begrijp, omdat, wanneer je mensen specifiek iets voor zichzelf laten bepalen, en uiteraard veel andere factoren van invloed kunnen zijn op hun mening...


Zou je zoiets niet via hersenactiviteit en bloedstromingen kunnen meten?
Think like a proton, and stay positive.

Reageer