Geurreceptoren ontdekt in longen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Geurreceptoren ontdekt in longen

Wetenschappers hebben aangetoond dat je longen ook geurreceptoren hebben.


Unlike the receptors in your nose, which are located in the membranes of nerve cells, the ones in your lungs are in the membranes of neuroendocrine cells. Instead of sending nerve impulses to your brain that allow it to "perceive" the acrid smell of a burning cigarette somewhere in the vicinity, they trigger the flask-shaped neuroendocrine cells to dump hormones that make your airways constrict.


Afbeelding

A diagram of the airway lining suggests how the pulmonary neuroendocrine cells (red) trigger a response to inhaled chemicals. When a chemical (orange triangle) docks on a receptor (black) they dump secretory chemicals (thin orange arrows), which have an immediate but localized effect on muscles (blue) and nerves (pink), possibly triggering responses such as a cough.


The cells might be responsible for the chemical hypersensitivity that characterizes respiratory diseases, such chronic obstructive pulmonary disease (COPD), and asthma. Patients with these diseases are told to avoid traffic fumes, pungent odors, perfumes and similar irritants, which can trigger airway constriction and breathing difficulties.


Bron, lees meer:

ScienceDaily

Sci-news


Publicatie:

Xiaoling Gu, et al.: Volatile-Sensing Functions for Pulmonary Neuroendocrine Cells
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

Wat een misleidende titel. Geur impliceert de sensorische modaliteit welke ontstaat door de stimulatie van de mediale temporaalkwab. Je longen ruiken niet, je hersenen doen dat.


In het originele abstract hebben de auteurs het ook nergens over 'geurreceptoren' zoals die artikelen van sciencedaily en sci-news, behoudens: '...some human PNECs expressed members of the olfactory receptor (OR) family...'


Ik zou in het vervolg de titel van het artikel vertalen en desnoods iets aanpassen, maar niet compleet uit verband rukken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

De originele titel van het artikel in ScienceDaily, is:
Odor Receptors Discovered in Lungs: Just Like Ones in the Nose, but Instead of Conjuring Up a Cup of Coffee They Might Make You Cough



"Oder" vertaald in het Nederlands is: geur, stank, reuk of luchtje.


Die geur kan je met je neus ruiken en dan kan je er bewust van zijn. Zoals jij wat duur omschrijft met "sensorische modaliteit welke ontstaat door de stimulatie van de mediale temporaalkwab". Iemand anders kan die geur ruiken, en dan ben jij je er niet van bewust. Je longen kunnen, volgens het artikel, die geur waarnemen, en ook dan ben je er niet van bewust.


Het is een titel! Wie zich beperkt tot het lezen van alleen titels, zal van geen enkele krant of forum kennis opdoen. De bedoeling van een titel is dat mensen verder gaan lezen. Misleidend is de titel niet.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

confusie schreef: zo 05 jan 2014, 15:38
Zoals jij wat duur omschrijft met "sensorische modaliteit welke ontstaat door de stimulatie van de mediale temporaalkwab".


Beroepsdeformatie.


confusie schreef: zo 05 jan 2014, 15:38
Je longen kunnen, volgens het artikel, die geur waarnemen.


En daar ga je dus de mist in. Je longen nemen geen geur waar, maar een bepaalde stof die in de hersenen zou leiden tot waarneming van geur bindt aan een type olfactorische receptor welke leidt tot bijvoorbeeld hoesten. Geur is onlosmakelijk verbonden met de reukzin. In casu is daar geen sprake van. De term 'waarnemen' is niet op z'n plaats aangezien dit 'het bewust zijn van iets' impliceert.


confusie schreef: zo 05 jan 2014, 15:38
Het is een titel! Wie zich beperkt tot het lezen van alleen titels, zal van geen enkele krant of forum kennis opdoen. De bedoeling van een titel is dat mensen verder gaan lezen. Misleidend is de titel niet.


Eens, maar zeg nou zelf, iedereen denkt toch dat ze ontdekt hebben dat je ook met je longen kunt ruiken? Als je dan niet verder leest, is de titel nogal misleidend.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

Wie de titel leest, "Geurreceptoren ontdekt in longen", weet nog niet veel. Een receptor is niet meer dan iets dat signalen opvangt. Wat er met die signalen gebeurt, daar laat de titel zich niet over uit. Als ik zo'n titel lees, dan heb ik wel direct de vraag: 'Zou het zo zijn dat je het bewust waarneemt?' Doordat de titel een vraag oproept, verleidt die mij om verder te gaan lezen. Een titel mag spannend zijn, vind ik, als die geen onwaarheden bevat.


Enige tijd terug hadden we nieuwsberichten met als titels: "Hond ruikt darmkanker in vroeg stadium", "Namaakneus ruikt ziekte", "Vissen ruiken gevaar", en "Planten die bommen ruiken". Bij dat soort titels, kan je ook wel gaan denken dat er beweerd wordt dat honden kennis hebben van kanker, dat een namaakneus bewustzijn heeft, dat vissen een zesde zintuig hebben voor gevaar, en dat planten hersenen hebben.


Wat mij veel meer interesseert is de inhoud van het onderzoek. Een nieuw soort cel ontdekt, dat gebeurt toch niet dagelijks. En het geeft mogelijk inzicht in COPD, en daarmee kansen een behandeling te ontwikkelen tegen die nare ziekte.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

Een titel mag zeker spannend zijn, maar kan in sommige gevallen onder valse voorwendselen lezers trekken. Zoals in dit geval bij mij. Was de titel: 'Cel ontdekt in long die je laat hoesten als je overgeparfumeerde buurvrouw langskomt' dan had ik hem laten liggen denk ik.


En over COPD, moeten mensen maar niet roken. Slechts een hele kleine fractie krijgt het op basis van fijnstof of andere oorzaken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

Het is een lastige titel. An sich KAN het wel kloppen: als je in je longen dezelfde receptoren hebt als in je neus (dwz gelijke aminozuursequentie en vouwing) dan kun je m.i. terecht stellen dat er 'geurreceptoren in longen zitten'. Dat je er niets mee kunt ruiken lijkt me weinig omstreden.


Als het daadwerkelijk precies dezelfde receptoren zijn zou dat onderzoek wellicht wel gemakkelijker maken: je kunt eenvoudig screenen of een proefdier iets kan ruiken, en daarmee de effectiviteit van een medicijn dat problemen als astma (door interventie op die receptoren) remt evalueren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

Mag ik mijzelf afvragen waarom er meer ophef gemaakt wordt over de titel, dan over de ontdekking zelf?
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 12.262

Re: Geurreceptoren ontdekt in longen

Dat mag uiteraard ;)


Zaak is dat het niet zo zeldzaam is om receptoren te vinden op plaatsen waar ze niet direct een logische functie hebben, cq dat diverse receptoren gewoon voorkomen in allerlei weefsels.


Soms heeft die aanwezigheid heel praktische toepasbaarheid, bijvoorbeeld opioid receptoren in de spijsvertering, waar door middelen tegen diaree als loperamide uitstekend werken. Dit middel wordt echter zeer snel weer uit het centrale zenuwstelsel verwijderd waardoor je er een centrale opium-achtige werking van ondervindt.


Ongetwijfeld zijn er legio voorbeelden van receptoren die in weefsels voorkomen waar ze op het eerste gezicht niet zoveel nut hebben, maar waar ze mogelijk wel targets zijn voor geneesmiddelen... met geurreceptoren in de longen is dat mogelijk ook het geval, als je ze bijvoorbeeld kunt blokkeren en daarmee astmathische klachten kunt remmen.
Victory through technology

Reageer