Wat maakt geneeskunde in maastricht anders?

Reageer
Berichten: 1

Wat maakt geneeskunde in maastricht anders?

Hallo alle studenten, maar vooral studenten uit de geneeskunde opleiding in Maastricht.

Ik will volgend jaar graag geneeskunde gaan studeren in maastricht, maar ik vroeg me af wat in maastricht anders is dan andere opleidingen in nederland. Ik heb het over het onderwijsprogramma zelf. Ik weet dat ze in maastricht het PGO systeem handhaven maar wat is er nog meer anders? hebben ze in maastricht bijvoorbeeld meer praktika? of is het "honours program" bijzonder? In kort, wat maakt de studie anders dan de rest?

Al vast bedankt!

Berichten: 216

Re: Wat maakt geneeskunde in maastricht anders?

Hallo Edo

Een tijdje terug startte ik het topic "oudere studenten in de opleiding geneeskunde", misschien vind je daar wel wat bruikbare informatie over de opleiding geneeskunde in Maastricht in het bijzonder daar het regelmatig aan bod kwam. Ik herinner me dat het praktische zeker een meespelende factor was uitgaande van de reacties van enkele geneeskundestudenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat maakt geneeskunde in maastricht anders?

Onze moderator Cura kan je daar wat meer over vertellen, want die studeert in Maastricht.

Wat ik al had begrepen is dat het een aardig 'vrije' manier van studeren is met weinig verplichte zaken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1

Re: Wat maakt geneeskunde in maastricht anders?

Nou, mijn eerste bericht hier :)
 
En ik schiet meteen vol in de verdediging, nee hoor ;)
 
Wat me opvalt is als ik mensen hoor praten over het onderwijs in Maastricht, is dat het eerste wat in ze opkomt is het PGO, maar vooral dat dat 'vrijblijvend' en heel vrij is. Persoonlijk ben ik het daar niet echt mee eens. Het klopt dat je slechts 4 uur verplicht onderwijs hebt per week (2x 2 uur een onderwijsgroep). Daarnaast volg je gemiddeld 10-15 uur niet verplicht onderwijs (colleges en practica). De resterende tijd  vul je zelf in (zelfstudie). Dat laatste klinkt voor aardig wat mensen heel aanlokkelijk. Wauwie, meer dan 20 uur per week 'vrij'! En dat is juist de valkuil waar ik aardig wat medestudenten zie afhaken. 20 uur zelfstudie per week inplannen is voor veel studenten, zeker in het eerste jaar, heel erg moeilijk (er zijn wel leukere dingen, toch? ;) Die 20 uur klinken heel vrijblijvend, maar dat zijn ze niet. Er wordt elke onderwijsgroep van je verwacht dat je je stof (casus) goed voorbereid hebt. Uniek aan dit systeem is dat je eigenlijk elke week als het ware naar je tentamen toe werkt. Omdat je per casus vaak een of meerdere hoofdstukken van een/of meerdere boeken samenvat in een casus, vorm je als het ware al op een actieve manier een samenvatting voor je tentamen. Je komt zeker nooit voor verrassingen te staan wanneer je gaat leren. Alles wat er immers op papier staat, is je eigen uitleg (en gedeeltelijk die van je onderwijsgroep). Dat wat je opgeschreven hebt, bespreek je in je onderwijsgroep. Je herhaalt dus nog een keer wat je zelf al bestudeerd hebt. Op deze manier onthoud je ontzettend goed. Voor mij veel beter dan 4 uur per dag naar een prof luisteren in de collegezaal (maar ook dat is voor iedereen persoonlijk). Natuurlijk heeft dit systeem ook haken en ogen. Als je veel behoefte hebt aan elk onderwerp precies te bestuderen zoals dat van je prof wordt verwacht (en dus ook op het tentamen wordt gevraagd), dan kan dit systeem je nog wel eens gaan irriteren. Je krijgt hier en daar een literatuurreferentie, maar over het algemeen (en zeg maar eigenlijk altijd), wordt er van je verwacht dat je zelf in staat bent om te zoeken welke boeken goed zijn, welke artikelen relevant zijn, welke pagina's je nodig hebt, en hoe diep je in moet gaan op de stof. Dat je dus wel eens een casus maakt waar je er volledig naast zit qua diepte (veel te veel, of juist veel te weinig), kan dus best wel voorkomen. Naast de zelfstandigheid betreft leren, wordt er ook van je verwacht dat je je op tijd in schrijft voor practica etc. Daar hebben we overigens blackbord voor (digitale leeromgeving). Maar als je daar niet op kijkt, kun je zeker wel wat relevante dingen missen. Op andere universiteiten zal je daarmee minder problemen krijgen...
 
Samengevat: de opleiding is qua inhoud niet anders dan die in de rest van NL. De opzet van studeren is alleen anders. Ik heb eerst in Rotterdam geneeskunde gestudeerd, en nu in Maastricht. Ik kan dus goed vergelijken. Ik vind dat je op andere uni's iets meer aan de hand wordt genomen. In het eerste jaar kan dat heel fijn zijn. Dat is er in M'tricht dus praktisch niet. Voor sommige studenten kan dat veel onzekerheid opleveren, zeker als je nogal perfectionistisch van aard bent. En toch vind ik het onderwijs in M'tricht fijner en voor mij (maar dat is heel persoonlijk), vele malen leerzamer. Het zelf uitpluizen van leerstof, en toch enigszins omkaderd door de opdracht die je krijgt en het nabespreken in je onderwijsgroep, zorgt ervoor dat ik mezelf de leesstof veel beter eigen kan maken.
Een ander verschil is dat je in M'tricht al vanaf het eerste jaar in contact komt met patiënten (weliswaar simulatiepatienten, maar toch) en vaardighedenonderwijs (bloeddruk meten etc). In het derde jaar ga je al 1 dag per week poli lopen (dus 1 dag per week een mini co-schap). Dat zijn de leuke dingen, want dat is waar je het uiteindelijk allemaal voor doet. Ik meen dat je op andere universiteiten pas in je co-schappen begint met vaardigheden, maar dat kan misschien iemand anders aanvullen.
 
Ik raad iedereen aan die Maastricht op zijn lijstje heeft staan, goed bij jezelf na te gaan of je goed om kunt gaan met zelfstandigheid en zeker niet te kiezen op basis van de 'vrijblijvendheid' van het onderwijs (daar ga je namelijk op terugkomen). Ik ken genoeg studenten die het echt veel beter zouden doen op een andere uni, simpelweg omdat zij niet geknipt zijn voor de 'vrijheid', die eigenlijk geen vrijheid is ;) Jammer, want daarmee valt voor sommigen een droom in duigen, terwijl ze eigenlijk gewoon de verkeerde uni hebben gekozen. Als je van jezelf weet dat je aardig wat discipline kunt opbrengen, dan komt het helemaal goed in M'tricht :)
 
Veel succes met kiezen als je dat nog niet hebt gedaan!

Reageer