Hoe weten deeltjes dat ze langzamer moeten gaan door snelheid?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Hoe weten deeltjes dat ze langzamer moeten gaan door snelheid?

Ik vind de relativiteitstheorie soms een beetje tegenstrijdig met de deeltjes fysica, waarschijnlijk omdat ik er niet veel van snap. Heb het hele internet afgezocht maar kan nergens een goed antwoord vinden. Namelijk,

1. Hoe sneller je gaat hoe langzamer je oud word voor een persoon die je observeert, en hoe sneller anderen oud worden voor jouw.

Maar...Hoe weten die deeltjes dan dat ze langzamer moeten gaan (omdat ze bijvoorbeeld niet de snelheid van het licht willen overschrijden), hoe worden ze minder snel oud door snelheid of zwaartekracht?

Ik heb al eens een soort reactie gekregen van iemand die me wel snapte denk ik:

Hai Relatividaan! Ik denk wel te begrijpen waarom jij denkt hoe het kan dat in een snel bewegende zak friet (met mayonaise natuurlijk) de tijd langzamer verloopt. Is het dat je denkt dat daar een soort van "kracht" voor nodig is die invloed heeft op de bewegingen van de elementaire deeltjes (de kracht laat hen langzamer bewegen) waaruit de zak friet bestaat, en je niet begrijpt waarom die kracht ontstaat als de zak in beweging is?

Daarna volgde een uitleg die ik niet snap. Dat is het dus: Welke kracht zorgt er voor dat de deeltjes langzamer bewegen (ouder worden), ja de tijd, maar waar is die?! En dan komen we vast mensen die zeggen, die is er gewoon, maar dat is erg tegenstrijdig met de deeltjes fysica, want alles bestaat uit energie of deeltjes. En als dat niet zo is zou ik het zeer op prijs stellen hier een uitleg over te krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Relatividaan (die er niks van snapt)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe weten deeltjes dat ze langzamer moeten gaan door snelheid?

1. Hoe sneller je gaat hoe langzamer je oud word voor een persoon die je observeert, en hoe sneller anderen oud worden voor jouw.
Nee dat is niet correct. Tijd is relatief en afhankelijk van de onderlinge beweging tussen waarnemers. Beweging tussen waarnemers is ook relatief. Dit houdt in dat er geen voorkeurspositie is. Voorbeeld:

Een astronaut die met hoge snelheid langs de Aarde vliegt ziet de klokken op Aarde trager lopen. Maar iemand op Aarde ziet de klok in de raket evenveel trager lopen. De astronaut kan namelijk met alle recht zeggen dat niet hij een hoge snelheid heeft, maar dat de Aarde met grote snelheid van hem af beweegt, en andersom geldt precies hetzelfde. Als ze naar hun eigen klokken kijken, dan zien aardbewoner en astronaut niets bijzonders; hun eigen tijd verloopt volstrekt normaal.

Waar je dus aan moet wennen, is dat er geen absolute tijd is en geen absolute snelheid.

Berichten: 10

Re: Hoe weten deeltjes dat ze langzamer moeten gaan door snelheid?

Oke, en waaronder ontstaat deze illusie dan? Want je kan er mee in de tijd reizen. Dat is wat ik wil weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe weten deeltjes dat ze langzamer moeten gaan door snelheid?

Want je kan er mee in de tijd reizen.
Dat kan alleen in SF boekjes. Volgens de huidige stand van de wetenschap is tijdreizen niet echt mogelijk. Reizen houdt immers in dat je naar believen iedere kant op kan (naar de toekomst, terug in de tijd).

Wat wel kan is dat je door de hoge relativistische snelheid tezamen met een effect van de Algemene Relativiteit veel minder snel oud wordt dan iemand die onversneld achterblijft op Aarde. Dus zou je zien dat, na een reis op zeer hoge snelheid en bijbehorende versnellingen weer terug op Aarde, in de paar jaar die je onderweg geweest bent er op Aarde honderden jaren verstreken zijn. Je bent echter niet naar de toekomst gereisd, maar jouw tijd is alleen veel trager verstreken.

Deze berichten gaan verder op dit fenomeen in.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Hoe weten deeltjes dat ze langzamer moeten gaan door snelheid?

Jouw tijd is inderdaad na een reisje vanaf de Aarde met hoge snelheid (tegen de lichtsnelheid), waarna je met dezelfde snelheid weer terugkomt en veilig op Aarde landt door de effecten van de ART langzamer verlopen. Jouw familie is een stuk ouder dan jij bij terugkomst, je krijgt dingen te zien die voor jou een stuk verder in de tijd liggen, zoals wetenschappelijke theorieën of nieuwe kunststukken kortom er is meer tijd verstreken op Aarde dan voor jou in je raketje. Dan neem je toch dingen waar die als jij die reis niet gemaakt zou hebben nog zouden moeten gebeuren? Oftewel je kan op die manier een kijkje in de toekomst nemen?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe weten deeltjes dat ze langzamer moeten gaan door snelheid?

Oftewel je kan op die manier een kijkje in de toekomst nemen?
Met de exclusiviteit die hieruit lijkt te blijken ben ik het niet eens.

Het kwam in dit bericht vandaag ook al aan de orde. Ik stel voor dat we dit stukje discussie daar voortzetten.

Ik zal deze quote daar herhalen en er op reageren. OK?

Reageer