Ing. met 4 uur wiskunde?

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Ing. met 4 uur wiskunde?

Hoi iedereen!

Ik zou volgend jaar erg graag voor industrieel ingenieur studeren, maar weet dat dit met een opleiding moderne-talen wetenschappen (en dus met 4 uur wiskunde) in het secundair niet erg vanzelfsprekend is. Mijn punten zijn volgens mij wel erg goed, ik haal steeds in het totaal rond de 85% met 80% voor wiskunde en alle wetenschappen rond de 90%. Voor deze punten moet ik wel erg hard werken (ik leer nogal traag...) en ook weet ik dat ik voor de studie industrieel ingenieur misschien ook best veel wiskunde tekort zou komen, ondanks ik er nu wel goede punten op haal.

Graag had ik jullie mening, is het toch mogelijk of is het dat niet?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ing. met 4 uur wiskunde?

1) percentages zeggen niets. Dit is de unief, geen middelbaar. Bovendien is er een serieus niveauverschil tussen de middelbare scholen.

2) Je moet eens googelen, maar normaal zijn er zelftests beschikbaar voor ingenieuropleidingen.

3) Aan de universiteit is je capaciteit om zelf te werken veel belangrijker dan al het andere. Het feit dat je hard hebt moeten werken gaat eerder in je voordeel spreken dan in je nadeel.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ing. met 4 uur wiskunde?

Cursussen beginnen echt wel opnieuw met de basis, dus voor een enorm gebrek aan kennis moet je niet teveel schrik hebben. Wat wel waar is dat je hard zal moeten werken om snel op te merken wat je blijkbaar toch nog niet beheerst, en om ditzelfstandig bij te benen.

Als je bereid bent om hard te werken, dan maak je wel een goede kans. Probeer eens een zelftest IR. De drie Vlaamse universiteiten bieden die allemaal wel aan op hun website ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 216

Re: Ing. met 4 uur wiskunde?

Een goede kennis van me volgde de opleiding humane wetenschappen (3u wiskunde) en is nu afgestudeerd als industrieel ingenieur. Ik ken zo hier en daar nog wel mensen die in het middelbaar een richting hebben gevolgd die totaal niets te maken had of toch niet zozeer relevant was voor hun vervolgopleiding aan de universiteit of hogeschool. Deze mensen hadden echter wel iets gemeen, namelijk dat zij erg gemotiveerd waren en het in eerste instantie voor zichzelf deden (wat bij veel jongeren vaak niet zo is), zij willen louter dat diploma omdat het goed in de oren klinkt en/of omdat ze verplicht worden van thuis uit. Misschien moet je eens alle voor- en nadelen uitschrijven op een papiertje.

Dus naar mijn mening gaat het er niet zozeer om wat je vooropleiding is (mits wat aanleg natuurlijk), kom je uit het BuSO en heb je moeite met rekenen dan zou ik het niet echt aanraden, maar als ik het zo hoor heb je geen problemen wat deze vakken betreft, en zoals hier reeds werd aangehaald, men begint bijna altijd weer bij het begin, zo ook in de opleiding biomedische wetenschappen en andere wetenschappelijke richtingen, om alles weer wat op te frissen. Als je écht gepassioneerd bent en een groot deel van je tijd daar wil voor opofferen, dan lijkt me dit geen onhaalbare zaak.

Ik heb zelf geen idee wat de opleiding industrieel ingenieur inhoudt, maar ik denk niet dat je het moet onderschatten. Hoe het ook draait of keert, een goede reden voor het aanvangen van een studie, toewijding en zelfdiscipline is voor elke studie (hetzij universitair of hogeschool) een vereiste vind ik.

Veel succes ;)

Berichten: 772

Re: Ing. met 4 uur wiskunde?

Slagen voor industrieel ingenieur, uitgaande van de richting moderne wetenschappen is niet evident, maar wel mogelijk. Ik heb ditzelfde traject gevolgd (aan de vroegere howest), nu Ugent, campus Kortrijk. Ik wil je alvast meedelen dat vooral de cursus wiskunde hier een heikel punt is. Er zijn genoeg studenten uit wetenschappen wiskunde die hier niet in eerste zit slagen. Er wordt dan ook aangeraden dagelijks oefeningen wiskunde te maken. Ik spreek uit ervaring, je zal slechts slagen mits het maken van zeer veel oefeningen (ook ik besefte dit niet met een zware buis als gevolg). Verder zijn ook vakken als mechanica niet te onderschatten. De meeste studenten ervaren ze wel als minder zwaar dan wiskunde.

Zeker indien je traag leert, probeer alles goed bij te houden. De meeste cursussen tellen om en bij de 250 pagina's, zeker in de hogere jaren.

Reageer