koperen leiding in vochtige kruipruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

koperen leiding in vochtige kruipruimte

Even een vraagje.

Een jaart geleden hebben we een oude woning in de stad laten verbouwen. Er is een ketel geplaatst helemaal achterin. Daarvoor moest er een nieuwe gasleiding worden geplaatst. Dit is wat last minute gebeurd en de enige optie leek toen om die over een afstand van een paar meter door een soort kruipruimte te plaatsen. Het is eigenlijk een kleine oude vochtige kelderruimte waarvan de vloerplaat is doorgebroken en die voor 3/4 volgestort is met bouwpuin.

Ik heb er toen niet bij stilgestaan, maar het is een onbeschermde koperen leiding, en de kruipruimte is niet geventileerd. Ik maak me nu toch ernstig zorgen over roestvorming op deze leiding (koud gas onder druk + condensatie wegens vochtige lucht).

De ruimte is niet meer toegankelijk. Op de plek waar de leiding weer binnen komt kan ik eventueel een klein stukje muur wegkappen om te kijken hoe het daar is.

Bovendien is deze muur opgebouwd uit betonstenen, en blijkbaar is de combinatie koper+vocht+cement allesbehalve ideaal.

Heeft er iemand een idee van hoe lang het duurt voor dit problematisch wordt, en of het zou helpen als ik de ruimte naar buiten laat verluchten?

Ingeval er al roest is opgetreden, kan dit proces vertragen/stoppen door te verluchten en de doorvoer ter hoogte van de betonnen wand groter te maken en op te spuiten met PUR zodat er geen contact meer is tussen het koper en de beton? Moet de leiding meteen vervangen worden of zal het zo'n vaart wel niet lopen? Het zou best een complexe ingreep worden, dus liever niet dan wel, maar anderzijds betreft het natuurlijk wel een leiding met gas onder druk, en dat idee schrikt me wel erg af...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: koperen leiding in vochtige kruipruimte

Er zijn volgens mij honderdduizenden huizen met een zelfde situatie, dus ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.

In mijn kruipruimte lopen ook koperen leidingen voor water en gas. Die zijn altijd nat, en dat komt voornamelijk door condens. Dat ontstaat doordat het binnenkomende gas en leidingwater meestal kouder is dan de lucht in de kruipruimte.

Contact van koper met cementhoudende materialen moet je inderdaad vermijden. Meestal wordt daarvoor bij de aanleg een geribbelde plastic buis over de koperen buis geschoven. In een bestaande situatie kun je die plastic buis overlangs opensnijden, om de buis leggen en dan in het muurgat schuiven, als daar genoeg ruimte voor is.

Berichten: 12.262

Re: koperen leiding in vochtige kruipruimte

Voordeel is vooral dat het een koperen leiding is: koper oxideert wel aan de oppervlakte waardoor de leiding dof of zelfs groenig kan worden, maar dit proces gaat steeds trager naarmate de laag dikker wordt. Een ijzeren leiding zou mogelijk geheel doorroesten met de jaren, maar met koper zal dat niet gebeuren. Bedenk dat er bijvoorbeeld koperen dakbedekking is die al eeuwenlang blootgesteld aan de elementen is, maar nog steeds niet lekt. Die daken zijn inmiddels meer groen dan koperkleurig, maar verder oxideren doen ze niet.

Ingraven in puin kun je echter beter wel vermijden: stukken puin kunnen uitzetten en krimpen door veranderende temperatuur en/of vochtigheid. Bij mechanisch contact kan dat op den duur de leiding laten slijten waardoor een zwakke plek ontstaat en uiteindelijk mogelijk een lek. Zo'n omhulsel kan hiertegen helpen. Dit kan een geribbelde pijp zijn, maar eventueel ook (schuimachtig) materiaal dat bedoeld is voor thermische isolatie van CV leidingen. Voor een bestaande leiding is dat vaak handiger gezien het verkocht wordt met een open snede langs de lengte en je het er zo omheen kunt schuiven.
Victory through technology

Berichten: 236

Re: koperen leiding in vochtige kruipruimte

Volgens de NEN1087 moet de gasleiding in een ongeventileerde kruipruimte in een gesloten mantelbuus aangebracht worden.

voor 1980 hoefde dit nog niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: koperen leiding in vochtige kruipruimte

Zou best kunnen dat het er in staat, maar de NEN 1087 is geen wet, dus hoef je niet perse te doen wat er in staat.

Berichten: 12.262

Re: koperen leiding in vochtige kruipruimte

Inderdaad, zolang het maar adequaat gebeurd.

Als het goed is zit er een afsluitkraan bij de gasmeter, mocht de leiding daadwerkelijk een keer breken dan kun je in ieder geval zelf de gastoevoer afsluiten.

Mocht je je er serieus zorgen over maken dan kun je voor een paar tientjes een gasmelder aanschaffen. Let hierbij wel op dat het een model is dat (ook) methaan detecteert, niet eentje die alleen propaan en butaan detecteert (dwz lekkende gasleidingen op de camping oid). Zo'n melder geeft normaliter alarm ruim voordat explosieve concentraties bereikt worden. Gezien de geurstof toegevoegd aan aardgas zou je dat sowieso wel merken als je zelf in de ruimte bent, maar zo'n melder kan je eventueel wekken als die leiding snachts kapot gaat.

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat er iets mis is met de leiding, zo'n melder is eerder een extra stukje gemoedsrust en gaat ook af als je per abuis het gas open hebt laten staan zonder het fornuis aan te steken of iets dergelijks.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: koperen leiding in vochtige kruipruimte

Erg bedankt voor de vele snelle en geruststellende reacties. Blijkbaar heb ik me nodeloos zorgen gemaakt.

Ik zal binnenkort de doorvoer door de betonnen wand proberen voorzichtig wat vrij te kappen, en zo ver mogelijk een mantelbuis over de leiding schuiven. Die gasmelder lijkt me ook zeker niet slecht, al is het maar voor de gemoedsrust...

Reageer