Kalibratie in windtunnel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Kalibratie in windtunnel

Hallo,

Op dit moment loop ik stage bij een bedrijf dat luchtsensoren kalibreert. Dit doen ze door middel van een mini-windtunnel met een diameter van 10 cm (zie bijlage).[img]C:\Users\lws\Desktop\BPV%20Peter%20de%20Leeuw\Foto[/img] De kalibratie verloopt het beste wanneer er twee sensoren in de tunnel worden geplaatst. Waar onder 1 sensor die gekalibreerd moeten worden en 1 referentie sensor om de sensor op af te kunnen stellen. het gaat hier niet om de sensor die afgebeeld is op het plaatje maar om een hot-wire sensor. Het probleem is dat de sensoren elkaar zodanig beïnvloeden dat je hier geen betrouwbare meting uit kan halen.

De vraag is of iemand een oplossing weet voor dit probleem?
Bijlagen
2013-11-26-703.jpg
2013-11-26-703.jpg (147.01 KiB) 951 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kalibratie in windtunnel

Het probleem is dat de sensoren elkaar zodanig beïnvloeden
Kan je hier iets meer over zeggen? Uit de foto wordt mij niet duidelijk hoe beide anemometers gepositioneerd zijn in dat tunneltje, en dus ook niet hoe ze elkaar beïnvloeden. Luchtstroom meten met de kalibratiesensor, deze verwijderen en op exact dezelfde positie de te kalibreren sensor plaatsen is geen optie?

Dat tunneltje levert vier windsnelheden met een nauwkeurigheid van 1% of 0,1 m/s. Waarom is het niet voldoende alleen de af te stellen sensor in de tunnel te plaatsen en aan die nauwkeurige luchtstroom te kalibreren?

Berichten: 5

Re: Kalibratie in windtunnel

De instelbare luchtsnelheden kun je zelf kalibreren. Dit heb ik dus gedaan maar na een paar dagen merkte ik al dat deze steeds meer gaat afwijken dat het niet meer betrouwbaar is.

De sensoren 1 voor 1 aanbrengen is ook geen optie omdat de snelheden van de tunnel dusdanig onregelmatig is. Het is dus mogelijk dat je de sensor verkeerd kalibreert wanneer je net de verkeerde snelheden meet.

De te kalibreren sensor gaat vanaf bovenaf de windtunnel in op de zelfde plek waar nu de anemometer zit. De referentie sensor wordt aan de zijkant erin gestoken. (links van de witte sticker.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kalibratie in windtunnel

Ho even..

Dus omdat die tunnel defect is, want de fabrikant stelt duidelijk in zijn spec's dat de nauwkeurigheid 1% of 0,5 m/s hoort te zijn (klik), plaats je twee sensoren. En de turbulentie van de eerste sensor zorgt voor onnauwkeurige resultaten in de daar op volgende sensor, zodat je ook aan die metingen niet veel hebt. Klopt dit?

Waarom die tunnel niet gerepareerd?

Berichten: 5

Re: Kalibratie in windtunnel

De turbulentie van de ene sensor beïnvloed inderdaad de andere sensor. Waarom dat deze tunnel al zo snel afwijkt van zijn geijkte snelheid snap ik ook niks van. Waarschijnlijk zou deze windtunnel dan opgestuurd moeten worden naar de fabrikant.

waarschijnlijk omdat dit systeem niet werkte zijn ze binnen het bedrijf met een referentie sensor gaan werken in de tunnel. Je kunt dan beide sensoren op het zelfde moment aflezen wat natuurlijk veel prettiger is. Alleen is het in mijn ogen onmogelijk om met 2 sensoren in 1 tunnel te kunnen meten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kalibratie in windtunnel

Alleen is het in mijn ogen onmogelijk om met 2 sensoren in 1 tunnel te kunnen meten


Je zou door het een aantal keren verwijderen en terugplaatsen van de ijksensor kunnen proberen te achterhalen wat de invloed van die turbulentie ongeveer is. Is die invloed meer dan 1% dan schiet het niet op, en zou ik die tunnel laten nakijken.

Berichten: 5

Re: Kalibratie in windtunnel

Dit heb al in eerdere testen gemeten. De sensoren beïnvloeden elkaar wel zo veel dat dit ver boven de 1 % valt. Ik zal het problemen gaan voorleggen bij directeur hier. De tunnel moet in ieder geval worden nagekeken.

Hartstikke bedankt voor je reactie en informatie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kalibratie in windtunnel

Wil je de baas overtuigen, dan heb je misschien wat aan de spec's van de fabrikant in de bijlage.
Bijlagen
WTM-1000.pdf
(124.2 KiB) 343 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Kalibratie in windtunnel

Als ik het goed begrijp zijn de sensoren achter elkaar gepositioneerd? Dan krijg je natuurlijk foute metingen in de achterste sensor. Als je ze dan naast elkaar of boven/onder elkaar positioneert krijg je een symmetrische situatie waarbij de turbulentie geen rol zou mogen spelen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel plek er is in die windtunnel en ofdat dit mogelijk is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer