[wiskunde] verhoudingen breuken en decimalen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

verhoudingen breuken en decimalen.

Hallo iedereen.

Ik snap niet hoe ik deze sommen moet uitrekenen.

ik loop vast. Het is toch zo langer dan 5 min bezig met een som dat je de som moet overslaan en of invulopdracht? Anders verdoe je toch tijd omdat je toch weet dat je het niet weet?

klinkt misschien dom maar ik deed nooit zo intensief studeren in mijn leven....

en ik moet het toch proberen te maken van me leraren dat ik durf fouten te maken.

Maar als ik er echt niet uit kom... Dan is na 5 min of 3 moet je het toch overslaan ???

Wat is de manier? kunnen jullie vertellen hoe het moet? Het is totaal anders als de topic.

Afbeelding

Hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: verhoudingen breuken en decimalen.

wat jij denk ik het slimste doet is je verhoudingstabelletjes weer uit de kast halen:
almere.gif
almere.gif (7.87 KiB) 282 keer bekeken
doe boven hetzelfde (4 : 25 x 188 000) en je weet hoeveel inwoners van almere in almere zelf zijn geboren.

en dan kan het allemaal wel slimmer en sneller en zo, maar we hadden al eens geconcludeerd dat voor jou, met gebrek aan rekenervaring en getalinzicht (niet onrespectvol bedoeld) de zekere bekende pad slimmer was dan de "kortere" pad en jezelf een onbegrepen hoekje inknoeien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: verhoudingen breuken en decimalen.

Oh inderdaad dat geven ze ook in het boek aan dat het makkelijker is met tabellen enzo.

Snap niet dat het niet met rekenmachine moet het is lastig...

. Had net ondersteuning bij plannen en hij hielp me dit keer met rekenen. hij zei doe eens dit: 188000: 25 = 7520 als je het weer x doet heb je weer 188000

nu kun je ook dit doen 7520 x 4 =30080

dus

30080 van de 188000 mensen komt uit Almere als het goed is.

Dat snap ik klopt ik kan beter op het zekere bekende pad blijven dan de onzekere inderdaad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: verhoudingen breuken en decimalen.

dit is gewoon rekenmachinewerk toch? Want die verhoudingstabelletjes zijn zonder rekenmachine niet zo handig. De hele som kan ook wel zonder rekenmachine maar dan vraag je al behoorlijk wat inzicht als je uitgebreid cijferwerk wil besparen.
188000: 25 = 7520 als je het weer x doet heb je weer 188000

nu kun je ook dit doen 7520 x 4 =30080
zelfde uitkomst uiteraard als met zo'n verhoudingstabel. Maar mij zou het verwonderen als jij de logica van die stappen echt zag en bji een licht afwijkend sommetje je eigen stappen zou zien te vinden op deze manier.

als het zonder rekenmachine moet:
  • 4 van de 25 is hetzelfde als 16 van de 100
  • 16/100 + 31/100 + 34/100 = 81/100
  • 19 van elke 100 zijn dus in het buitenland geboren.
Maar ja, voor zoiets heb je dan wel inzicht nodig.

blijft als cijfersommetje nog over 188 000 : 100 x 19.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: verhoudingen breuken en decimalen.

ja inderdaad de begeleider heb ik even met de rekenmachine gedaan het is anders zo moeilijk... ik wou het wel maar kost zolang...

Verder kon ik wonderbaarlijk genoeg wel 1880x31 uit mijn hoofd zonder rekenmachine of kladblaadje uit mijn hoofd rekenen

en ik kon 1880x34 = 63920 ook uit mijn hoofd! de begeleider vond het erg knap hij kon het zelf niet... Blijk dat herhaling echt werk da tje inzicht krijg... duurde minder dan 1 min voor de som... jeetje had ik niet verwacht dat ik dat kon...

Was net of ik alles zelf deed... ik deed bijna ook alles zelf (nouja deel met de reken machine en met die uitleg niet dan)

Oja maak er hele getallen van! Natuurlijk! dat wou ik eerst ook eens proberen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: verhoudingen breuken en decimalen.

Djohn schreef: ma 06 jan 2014, 17:28
en ik kon 1880x34 = 63920 ook uit mijn hoofd!
dat vind ik ook knap. Niet dat ik het niet kan, maar ik vind het geen misbruik om daar een rekenmachine of minstens een kladje voor te pakken. Kost zo ontzettend veel energie en concentratie die je beter ergens anders voor gebruikt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: verhoudingen breuken en decimalen.

Inderdaad ik moest echt hyper concentratie gebruiken. anders lukte het echt niet. Ik schreef het daarna meteen op anders vergat ik het antwoord nog... Ik heb liever altijd klad papier. Werkt stukken beter.

Vandaag deed ik wat je zij elke som groot opschrijven en de ruimte nemen en niet tientallen sommen op een blaadje schrijven. Het werkte veel beter. Meer overzicht. dan maar meer papier gebruiken. Handig is die manier zeker weten. Je kunt goed alles terug zien hoe je hebt gerekend daarmee als je een som niet snapt kun je handig terug bladeren in je vorige sommen die je maakte. ;)

Reageer