Springen naar inhoud

Hypotoon solvens

• Log in om te kunnen reageren

The artist

The artist

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2014 - 19:50

Random bedenking van de dag.

Hoe wordt precies bepaald welk solvens geschikt is voor een op te lossen poeder voor intraveneuze toediening (in bolus of continu)? Meestal wordt op voorhand wel aangegeven in welke hoeveelheid en met welk product je het desbetreffende poeder moet oplossen, maar ik had graag geweten op welke zaken men zich precies baseert bij het bepalen ervan.

1) Als er nergens vermeld staat in welk oplosmiddel een poeder moet worden opgelost (voor “continue” IV toediening) gebruikt men hiervoor standaard een 50 of 100ml NaCL 0,9% minibag (op een gewone verpleegafdeling). Heeft dit geen consequenties? Ook al is de NaCL 0,9% een isotone oplossing.

M.a.w. kan men (in theorie) elk antibioticum of ander oplosbaar poeder hierin oplossen zonder schade aan te richten aan de cellen? (Dat klinkt misschien wel iets té eenvoudig of moet ik het niet verder zoeken dan dat?)

Bijvoorbeeld in de volgende situatie: Het is oorlog en alle voorraad aan infusie- en oplosmateriaal is op, er is enkel nog NaCL 0,9% 100ml beschikbaar. :) Alle opgeloste poeders in een minibag Nacl 0,9% 100ml schassen om toch toediening te verzekeren? Of geen aanrader?

Ik stel deze vraag vanwege het volgende:

2) Een voorbeeld met volgende stof: Amoxicilline/Clavulaanzuur Sandoz 1000 mg/200 mg IV , deze bevat o.a. ongeveer 62,9 mg (2,7 mmol) natrium en 39,3 mg (1,0 mmol) kalium. Dit AB wordt vaak opgelost in 20ml steriel water (hypotoon) om vervolgens in bolus te worden toegediend. Is het vanwege de 62,9 mg natrium en 39,3 mg kalium in het poeder dat de oplossing wel op deze manier kan worden toegediend? Want je toniciteit wijzigt dan toch, als je weet dat een hypotone oplossing nooit IV mag worden toegediend vanwege het veroorzaken van hemolyse?

Waarom gebruikt men niet gewoon NaCL 0,9% 20ml? Heeft dit mogelijk te maken met het poeder zelf (antibioticum in dit geval)?

Hoe kunnen we (2) dan toepassen op bovenstaande (1). Grotere hoeveelheid fysiologisch om te compenseren waardoor de oplossing toch isotoon blijft en geschikt voor IV-toediening?

Tot slot, zijn er mogelijk patiëntgebonden factoren die hier mede een rol in spelen (in de keuze van het oplosmiddel) of is dat verwaarloosbaar? Daar het meestal gaat over kleine oploshoeveelheden. Klein is relatief natuurlijk, maar laat ons zeggen tussen de 20ml en de 50ml/100ml.

Veranderd door The artist, 06 januari 2014 - 19:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2014 - 07:26

Waarschijnlijk vormt Augmentin opgelost in water voor injectie een isotone oplossing.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

The artist

The artist

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2014 - 19:46

Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel zo zijn. Maar als men me vraagt waarom ik een hypotone oplossing gebruik en geen Nacl 0,9%, dan is "waarschijnlijk..." niet echt een argument. :lol:

Ik was (ben) voornamelijk geïnteresseerd in het mechanisme dat hierachter zit, (de Augmentin, in het bijzonder de K en Na deeltjes, die van invloed zijn op het oplosmiddel, steriel water).

Daarnaast kan ik me hier dan ook meteen de vraag stellen of in sommige gevallen dan toch een hypotone oplossing wordt gebruikt zonder dat het hemolyse veroorzaakt. (Bv; wanneer de osmolaliteit van het bloed hoger/lager ligt dan normaal (?)) of is dat om die reden eerder ongebruikelijk?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2014 - 20:10

[mod]Dan past dit topic beter in scheikunde me dunkt. Daar kunnen ze aan de hand van de molaire massa's en concentratie precies berekenen of deze oplossing rond de 285 mosmol/L/Kg is (isotoon).
[/mod]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2014 - 22:00

Het natrium en kalium zijn aanwezig omdat dit de tegenionen van de betreffende stoffen zijn (deze zijn aanwezig als negatief geladen ion). Deze zijn dus ook aanwezig in een hoeveelheid van 2.7 respectievelijk 1 mmol.

Met de gegeven getallen kom ik niet aan 285 mosmol/kg

Echter, wellicht kunnen de genoemde stoffen deels door het membraan heen diffunderen waardoor de effectieve osmolaliteit toch ongeveer juist is?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2014 - 10:53

Zie ook: http://www.rxlist.co...mentin-drug.htm en http://www.medicines...travenous 1.2g/

Dit soort berekeningen is voor mij heel lang geleden, dus niet geschikt voor medische betrouwbaarheid....

Amoxicilline. M=364, dus 1000 mg = 2.75 mmol. Als het natriumzout wordt gebruikt, komt er dus 2.75 mmol natrium bij.
Het Clavulaanzuur wordt als kaliumzout gebruikt. M=237. Met "200" bedoelen zedat er 200 mg Clavulaanzuur equivalent inzit (M=237-39+1=199), dan is dat 1.00 mmol clavulaanzuur en 1.00 mmol kalium

Nu zitten we als we aannemen dat alles netjes los opgelost is aan 7.50 mmol. Opgelost in 20 ml water komen we dan aan 375 mosmol/kg. Dat is al te veel. Ik zou hier zeker geen zout meer bij willen. In tegendeel zou ik het misschien in 26.5 ml water oplossen.

The artist

The artist

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2014 - 22:53

Oké, top! Hier kan ik wel wat mee. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures