[natuurkunde] Wiskundig en natuurkundig verband

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Wiskundig en natuurkundig verband

Hallo!

Ik ben net nieuw op dit forum, en ik zit met een vraag over mijn verslag dat ik moet maken voor Natuurkunde.

Ik heb voor natuurkunde een proef moeten doen over elektriciteit, waarbij ik de spanning ( U ) en stroom moest berekenen. Ook moest ik het spanningsverlies berekenen maar dat doet er nu niet toe.

Ik heb een grafiek moeten maken bij die opdracht, en bij de onderzoeksvraag loop ik vast.

Er wordt namelijk gevraagt :

''Bestaat er een wiskunde verband tusse de spanning ( U werkelijk ) van de voedingskast en de stroomsterkte ( I )''

Wij denken een lineair verband.

''Leg uit wat de natuurkundige betekenis is van het wiskundige verband dat je bij punt 2 hebt gevonden.''

Hier snappen wij niks van, kan iemand ons helpen? Alvast bedankt!

De grafiek is deze :

Afbeelding

Berichten: 2

Re: Wiskundig en natuurkundig verband

Bij punt 2 wordt bedoeld vraag 2, en dat is de vraag die erboven staat die ik heb geprobeerd te beantwoorden.

*Ik zit op havo 4

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wiskundig en natuurkundig verband

dat verband is wel wiskundig uit te drukken, gewoon zoals je in de tweede klas al leerde bij wiskunde om vanuit een grafiek een formule op te stellen van zo'n lineair verband, in de algemene vorm y = begingetal + hellinggetal*x.

De natuurkundige betekenis is blijkbaar "hoe groter de stroomsterkte hoe lager de spanning". Maar zonder het schakelschema van de schakeling waarin je dit gemeten hebt, inclusief de plaatsing van de meters en de parameter die je varieerde om deze veranderende spanningen en bijbehorende stroomsterkten te krijgen gaan we dat niet tastbaarder krijgen. Dus teken dat schema eens, en upload het?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer