Springen naar inhoud

Mesomerie

• Log in om te kunnen reageren

Nicky19

Nicky19

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2014 - 20:09

Hallo,

Ik weet dat er 3 stabiele resonantiestructuren bestaan van een carbonaat anion, namelijk de 3 in bijlage, maar zou er ook nog andere mogelijkheden zijn Ze zijn niet stabiel, maar kunnen ze in principe?

Zie bijlage

Bijgevoegde miniaturen

• carbonaat anion.png

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2014 - 20:13

Er is nog 1 mogelijkheid; probeer eens een structuur te tekenen waarbij een elektronenpaar van de dubbele binding verschuift naar het O-atoom; in deze structuur voldoen niet alle atomen aan de octetregel, en deze zal dan ook geen grote bijdrage leveren aan de daadwerkelijke elektronenverdeling, maar is in principe wel een mogelijkheid.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2014 - 20:19

Ik zie je bijlage niet, maar het antwoord is ja. Er zijn voor elke structuur heel veel denkbare mesomere structuren. Maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk. In tegenstelling tot wat je schrijft is het niet zo dat de ene resonantiestructuur "stabiel" is en de andere niet. Dat zou namelijk het foute idee bevestigen dat de werkelijkheid "resoneert" tussen de mogelijkheden die je kunt tekenen. De kwantum-werkelijkheid is echter dat er maar 1 echte structuur is. Die is een soort gewogen kwantumgemiddelde tussen alle mogelijke resonantiestructuren, waarbij de energie van elke getekende situatie het bepaalt hoe sterk die meetelt. Die "rare" structuren dragen dus maar heel weinig bij aan de werkelijke structuur.

Nicky19

Nicky19

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2014 - 20:31

Er zijn eigenlijk 2 bijlagen, een afbeelding en een word-document (Die zit net onder de afbeelding genaamd: Mesomerie).

En bedankt voor de uitleg, indien ze op het examen zouden vragen om een paar resonantiestructuren te tekenen van een bepaalde molecule kan je eigenlijk niet missen, omdat er zo veel zijn :P

Bedankt!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2014 - 20:34

;-) ik denk dat een resonantiestructuur van benzeen met 4 elektronen op Mars en twee anderen op Jupiter toch niet zal worden goedgerekend... Hoewel het strikt genomen ook binnen mijn grenzen valt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures