ANOVA - trend

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

ANOVA - trend

Ik heb voor een opdracht een tweeweg ANOVA uitgevoerd. Hier kwam het volgende uit:

Er was geen significante interactie gevonden tussen het effect van geslacht en het geboorteland van de opvoeder op de aanwezigheid van depressie bij kinderen, F (1,221) = 3.565, p = .060

Als feedback heb ik gehad dat de p = .060 een trend is. Hier heb ik een aantal vragen over.

1. Wat is nu precies een trend?

2. Waarom is p = 0.60 een trend. Is dit omdat het dicht bij het significantieniveau ligt?

3. Volgens mij moet je een aparte analyse uitvoeren om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van een trend (deze analyses hoef ik dan niet uit te voeren, maar ik vind het wel fijn om te weten of dit moet). Een trend analyse zou dan bepalen of er een functionele relatie is tussen x en y. Is dit correct?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: ANOVA - trend

Als een p-waarde <0.10 maar niet het significantie niveau van 0.05 haalt, dan wordt er soms gesproken van een trend of een marginaal significant effect. Het is gewoon een manier om te zeggen "het was niet significant, maar wel bijna significant".

Trend heeft hier dus een andere betekenis als bv. een trend over tijd o.i.d.

Reageer