Weerstandsmoment

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Weerstandsmoment

Beste lezers,

Ik dien een proef uit te voeren ter bepaling van de E-modulus van stukken tegel (met oneffenheden/ribbels aan). Vooraleer ik die proef kan doen, moet ik handmatig het traagheidsmoment, weerstandsmoment, spanning enz. berekenen.

Ik heb een vraag bij de berekening van het weerstandsmoment. Dit wordt bekomen door het traagheidsmoment te delen door de afstand van het zwaartepunt tot de uiterste vezel. Is dit steeds de uiterste vezel (maakt niet uit waar dit ligt) of is dit tot de onderste vezelf?

In bijlage zit een figuur van een doorsnede. Waar de blauwe bol is, is een ribbel.
Bijlagen
doorsnede.jpg
doorsnede.jpg (8.82 KiB) 477 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Weerstandsmoment

Een weerstandsmoment is steeds om een as. En dus neem je de afstand tot de uiterste vezel vanaf die as.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Weerstandsmoment

Maar dan ook echt tot de uiterste vezel?

Als ik dit doe, dan is de spanning (bij een moment van 40000Nmm) in die ribbel veel groter dan naast zo'n ribbel...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Weerstandsmoment

Bij uitbreiding kan je de spanning bepalen in elk punt, door niet de uiterste vezel te nemen, maar om het even welke vezel. Omdat de spanningen meestal lineair toenemen, en dus het grootst zijn in de uiterste vezel, wordt er meestal gesproken over de uiterste vezel in deze context omdat dit de uiterste waardes zal opleveren. Overigens moet je opletten dat niet alleen de afstand tot de uiterste vezel verandert, maar ook het traagheidsmoment ter hoogte van de ribbel. Mogelijk zat je probleem hier?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Weerstandsmoment

Inderdaad, daar zat het hem. Dank u wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Weerstandsmoment

Geen probleem, graag gedaan ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer