Boekentips met betrekking tot het onderbewustzijnde

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Boekentips met betrekking tot het onderbewustzijnde

Hallo mensen,

Ik ben op dit moment aan het afstuderen aan de kunstacademie. Ik ben bezig met een korte film/animatie en ik zit nu in de researchfase. Ik wil meer leren over het onderbewustzijn omdat dit van belang gaat zijn voor mijn eindproject.

Freud heeft veel onderzoek gedaan naar het onderbewustzijn en ik zou graag willen weten welke boeken ik het beste van Freud kan lezen om meer te weten te komen over het onderbewustzijn en hoe het werkt.

Weten jullie misschien nog andere boeken die het onderbewustzijn uitgebreid behandelen? Hoe het onderbewustzijn bijv. getriggert kan worden, waar het onderbewustzijn gevoelig voor is en hoe het onderbewustzijn als het ware ''aangepast'' kan worden waardoor mensen negatieve gevoelens los kunnen laten. Dit laatste punt neigt misschien meer naar een vorm van hypnose denk ik, daar wil ik ook meer over leren dus als iemand hier boekentips over heeft dan hoor ik het ook graag.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Boekentips met betrekking tot het onderbewustzijnde

Wel, als je onderbewustzijn wetenschappelijk wil behandelen, dan is Freud niet echt een goede bron. Freud is interessant vanuit het standpunt van wetenschapsgeschiedenis, maar het vertelt niet veel meer over de huidige stand van de wetenschap. Het is vergelijkbaar met het bestuderen van de theoriën over een platte aarde. Interessant, maar gedateerd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1

Re: Boekentips met betrekking tot het onderbewustzijnde

Zoals 317070 aangeeft moet je niet bij Freud zijn. Die ontdekte als het ware het onderbewustzijn, maar veel van zijn theorieën zijn gedateerd en sowieso al nooit empirisch bewezen

Als antwoord op je vraag zou ik zeggen dat je het onderbewustzijn als het ware continu triggert. Eigenlijk doe je bijna alles door middel van je onderbewustzijn. Het bewustzijn registreert dit enkel en stuurt aan indien nodig. Ik denk dat het onderbewustzijn nog veel groter is dan je denkt. Succes in de ontdekkingstocht.

Een goed boek over het onderbewustzijn is 'The Power of The Subconscious mind' van Joseph Murphy.

Berichten: 3

Re: Boekentips met betrekking tot het onderbewustzijnde

Ok bedankt voor de boekentip!

Ik denk zelf dat het bewustzijn ongeveer net zo groot is als een sneeuwbal op het topje van een ijsberg, de rest van de berg is het onderbewustzijn. Het thema van mijn film is overigens niet het onderbewustzijn, ik wil een film maken die heel erg mooddriven is, een film die je niet met je verstand kijkt maar met je gevoel, vandaar dat ik graag antwoord wil vinden op de vraag waar het onderbewustzijn gevoelig voor is. Ik heb hier al een goed beeld van, maar ik wil er meer over weten.

Berichten: 3

Re: Boekentips met betrekking tot het onderbewustzijnde

Ik heb zelf dit boek nu bijna uit. Heel interresant!

http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle ... 74885.html

Berichten: 2

Re: Boekentips met betrekking tot het onderbewustzijnde

Ik vond Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis interessant om te lezen. Hij maakt ook een korte vergelijking tussen het moderne onbewuste en het 'Freudiaanse' onbewuste. Succes met het project!

Reageer