cis/trans kookpunt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

cis/trans kookpunt

Hallo,

In mijn boek staat er dat Cis-2-buteen een kookpunt heeft van 4 graden en Trans-2-buteen een kookpunt van 1 graad. Ik vraag me toch af waarom dit zo is, want een Trans-2-buteen is toch stabieler dan een cis ( je hebt minder sterische hinder) en stabieler wilt toch zeggen dat je meer "moeite" moet doen om het kapot te krijgen?

(het smeltpunt staat er ook bij en dat klopt dan wel: Cis-2-buteen heeft een smeltpunt van -139 graden en trans-2-buteen van -106 graden

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: cis/trans kookpunt

Maar om te koken hoef je een molecuul niet kapot te maken...

(en om te smelten ook niet)

Koken en smelten heeft te maken met intermoleculaire interacties, niet met de stabiliteit van de moleculen zelf.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: cis/trans kookpunt

Probeer je inderdaad voor te stellen hoe die moleculen als geheel werken, niet hoe de conformatie hun interne 'stevigheid' beinvloed. Bij de cis conformatie heb je bijvoorbeeld een sterker dipoolmoment rond het centrum vergeleken met de tamelijk 'rechte' trans keten. Uiteraard is dat geen harde dipool, maar een -CH3 groep heeft toch echt een andere electronzuigende werking dan een -H groep.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: cis/trans kookpunt

Nog anders gezegd: de trans-buteen-moleculen zijn in de vaste fase en in de vloeistoffase "stabieler" dan de cis-buteen-moleculen. Dit soort stabiliteit zegt daardoor niets over het smeltpunt.

Reageer