What is the intrinsic color of a star?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 7

What is the intrinsic color of a star?

Hallo,

Ik heb hier een opgave waar ik maar niet uitkomt. Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt een idee. De vraag luidt als volgt:

The V magnitude of a star is 15.1, B-V = 1.6, and absolute magnitude Mv = 1.3. The extension in the direction of the star in the visual band is av = 1 mag/kpc . What is the intrinsic color of the star?

Ik zelf dacht eerst dat je dan de Mb moest bepalen en dan met behulp van de formule (B-V)0 = Mb-Mv, maar het antwoorden boek bepaald eerst de afstand r en dan de Eb-v en dan pas de intrinsic color. Maar deze stapppen snap ik niet.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: What is the intrinsic color of a star?

Opmerking moderator

verplaatst naar ruimtefysica
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: What is the intrinsic color of a star?

Het uitgewerkte antwoord heb ik niet voor je, maar ik denk aan het volgende:

Je meet de helderheid van de ster in de V en B band, en uit het verschil daartussen kan je de intrinsieke kleur / de temperatuur bepalen. Maar gehinderd blauw licht verstrooit meer en verzwakt sneller dan rood licht. De ster lijkt door verstrooiing en verzwakking door interstellaire materie roder dan ze in werkelijkheid is (de zogenaamde interstellar reddening klik).

Daarvoor moet je dan eerst corrigeren lijkt mij, en dan heb je de afstand nodig om die reddening te achterhalen.

Kom je er zo verder mee?

Reageer