Bijpassende sociaal-psychologische theorieën gezocht!

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Bijpassende sociaal-psychologische theorie

Hallo iedereen!

Voor mijn studie Toegepaste Psychologie ben ik bezig met een project, waarbij ik een buurtvereniging in een klein dorpje help aan meer (en actieve) leden. Ik ben hierbij bezig met een deskresearch en loop vast op twee theorieën die ik simpelweg niet in de literatuur kan vinden maar al wel van een docent heb gehoord. Het gaat hier om deze twee zaken:

- De leden en niet-leden krijgen te weinig informatie over de vereniging, waardoor hun attitude tegenover de vereniging niet positief is. Daardoor willen de leden minder snel participeren en de niet-leden liever niet lid worden, omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn.

- Tegenwoordig zijn mensen minder geneigd deel te nemen aan groepsactiviteiten en meer geneigd op zichzelf dingen te ondernemen. Dit is dus een vorm van individualisme?

Kan iemand mij misschien hiermee helpen theorieën aan vast te koppelen? Of eventueel nog andere theorieën bedenken die bij het probleem/oplossing past?

Ik wil jullie alvast hartelijk bedanken voor jullie hulp!

Re: Bijpassende sociaal-psychologische theorie

Dit probleem speelt véél breder! Je kan het zo gek niet bedenken: sportverenigingen, vakbonden, politieke partijen, kerken - allemaal zitten ze te springen om mensen die zich als vrijwilliger willen inzetten. Dat zal dus vast niet eenvoudig op te lossen zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_rider_problem

Je zal de calculerende houding van de bewoners moeten zien te doorbreken door de buurtvereniging zodanig vorm te geven dat mensen er trots op kunnen zijn erbij te horen. Uit onderzoek blijkt ook dat zinvol vrijwilligerswerk grote voldoening schenkt. Je moet er dus geen vergaderclubje van maken, maar concrete problemen in de buurt aanpakken. Of een buurtfeest organiseren. Zolang het maar zaken zijn die de buurtbewoners direct raken.

Kijk ook eens hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Community_organizing

Nu hoeft het allemaal niet zo radicaal, maar je kan er wel een aantal elementen van gebruiken.

Reageer