[natuurkunde] evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

evenwicht

In onze cursus staat er een uitgewerkt voorbeeld waarbij het gaat over het evenwicht bij een arm.

Volgens mij zijn er 2 voorwaarden om evenwicht te hebben, namelijk de som van alle krachten = 0 en het netto draaimoment = 0.

In de cursus berekenen ze de kracht die de biceps uitoefent (Fb) om evenwicht te bereiken ze doen dit met het netto draaimoment:

massa in de hand = 1,42 N

massa arm = 1,2 kg

(-1,42 N)(0,340 m) - (1,2 kg) (9,81 m/s²) (0,17 m) + (Fb)(0,0275 m) = 0

Fb = 90.3 (dit is waarschijnlijk een nogal grote afrondingsfout, maar onze leerkracht fysica doet dit nogal vaak)

Maar volgens de eerste voorwaarde moet de soms van de krachten toch ook gelijk zijn aan nul.

Fb - Mg - mg = 0 ?

90,3 - 11,78 - 1,42 = 77,1

Maar dit klopt dus niet als ik dit uitreken. In de cursus maken ze ook geen gebruik van deze voorwaarde bij dit voorbeeld, maar waarom niet?
Bijlagen
arm.PNG
arm.PNG (433.21 KiB) 163 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: evenwicht

Je vergeet nog een kracht. Ik ga nog niet meteen zeggen welke, even kijken of je het zelf ziet.

Berichten: 405

Re: evenwicht

klazon schreef: vr 10 jan 2014, 11:17
Je vergeet nog een kracht. Ik ga nog niet meteen zeggen welke, even kijken of je het zelf ziet.
Is het een reactiekracht ofzo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: evenwicht

Wat dacht je van het ellebooggewricht? ;)

Berichten: 405

Re: evenwicht

klazon schreef: vr 10 jan 2014, 11:53
Wat dacht je van het ellebooggewricht? ;)
dat is het fulcrum. Grijpt er daar ook nog een zwaartekracht plaats van de bovenarm?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: evenwicht

Daar geeft de bovenarm een reactiekracht op de onderarm.

Berichten: 405

Re: evenwicht

klazon schreef: vr 10 jan 2014, 13:00
Daar geeft de bovenarm een reactiekracht op de onderarm.
Maar die kun je toch niet berekenen? Is het daarom dat ze enkel met het netto draaimoment werken ipv met de som van alle krachten = 0 ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: evenwicht

Waarom kun je die niet berekenen? Het totaal van de krachten moet nul zijn. De overige krachten weet je. Dan kan het toch niet moeilijk meer zijn?

Je moet niet alleen naar het draaimoment kijken maar ook naar de krachtenbalans. Beide moeten op nul uitkomen.

Berichten: 405

Re: evenwicht

klazon schreef: vr 10 jan 2014, 13:16
Waarom kun je die niet berekenen? Het totaal van de krachten moet nul zijn. De overige krachten weet je. Dan kan het toch niet moeilijk meer zijn?

Je moet niet alleen naar het draaimoment kijken maar ook naar de krachtenbalans. Beide moeten op nul uitkomen.
ja die kun je inderdaad wel berekenen. Maar het was de bedoeling dat je Fb berekende. Dus ik bedoel gewoon dat je Fb niet rechtstreeks kunt berekenen via de som van de krachten = 0 want dan moet je eerst de reactiekracht hebben. Maar als je Fb uit de vergelijking van het draaimoment kan halen zoals hier gebeurt dan kun je inderdaad de reactiekracht berekenen. Bedankt :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: evenwicht

Inderdaad, in dit vraagstuk kun je het beste beginnen met de momentenvergelijking. Alleen moet je dan wel voor elke kracht hetzelfde draaipunt kiezen. In dit geval het ellebooggewricht. Het moment van de reactiekracht in dit gewricht is nul, omdat de momentarm nul is. Daarom hoef je de grootte van die kracht in eerste instantie niet te weten, maar je kunt hem dus wel berekenen als je uit de momentenvergelijking de andere krachten hebt berekend.

Reageer