[biologie] practicum zoutconcentratie aardappelcellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

practicum zoutconcentratie aardappelcellen

Hallo,

Ik moet voor biologie thuis zelf een proef opstellen om deze onderzoeksvraag te beantwoorden: Welke zoutconcentratie komt overeen met de concentratie in aardappelcellen?

Ik heb al rondgesurft en vb. dit gevonden: http://www.scholieren.com/praktische-opdracht/37007 en http://www.collegenet.nl/phpbb/viewtopic.php?t=44501

Nu lijkt scholieren.com me niet meteen de meest betrouwbare site en aangezien we de proef thuis moeten doen heb ik ook niet alle middelen als in het biologielokaal: geen pipetten, gedestilleerd water, enz...

Daarna moeten we er een verslag over maken en de gegevens ordenen in een tabel en grafiek.

De tabel, grafiek en het verslag zal ik wel alleen kunnen maken, maar ik weet niet echt hoe ik een goede proef kan opzetten thuis, het is de eerste keer dat we dit moeten doen.

Kan iemand mij helpen?

Bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

sciecel schreef: vr 10 jan 2014, 17:59
geen gedestilleerd water, enz...
Kraanwater in Nederland bevat ergens tussen een paar tienden tot ca een halve gram zouten per liter. Da's dus maximaal ongeveer 0,05 %.

http://www.lenntech....menstelling.htm

Om nog lager te gaan zou je zelf een heel klein beetje gedestilleerd water kunnen maken: waterkoker aanzetten en de stoom opvangen in een glas met een koud washandje eromheen? (en misschien heeft je moeder wel een beetje staan voor in het stoomstrijkijzer?)

Dat scholieren.com-proefje ziet er overigens zeker niet idioot uit. Je loopt er pas mee vast als je kraanwater al zoveel zout zou bevatten dat je aardappelstaafje in puur kraanwater al slap zou worden. Dat lijkt me sterk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

Jan van de Velde schreef: za 11 jan 2014, 16:37
Dat scholieren.com-proefje ziet er overigens zeker niet idioot uit. Je loopt er pas mee vast als je kraanwater al zoveel zout zou bevatten als je aardappelstafje in puur kraanwater al slap zou worden. Dat lijkt me sterk.
Ik vond ook dat het er redelijk goed uitzag, maar ik heb ooit eens een boekje voor Frans moeten lezen en een korte samenvatting ervan in het Nederlands gezocht, waarbij op scholieren.com zelfs de namen van de personages niet eens klopten :s

Maar als jullie (mensen van het forum hier) zeggen dat het er goed uitziet, vertrouw ik het wel :)

Nog 1 vraagje: in het scholieren.com proefje wordt vooral de slapheid van de staafjes getest, maar wij moeten een cijfer hebben (denk ik toch) aangezien de vraag is: Welke zoutconcentratie komt overeen met de concentratie in aardappelcellen?



Enig idee hoe ik dat cijfer kan bepalen met de scholieren.com proef?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

sciecel schreef: za 11 jan 2014, 17:48
de vraag is: Welke zoutconcentratie komt overeen met de concentratie in aardappelcellen?

Enig idee hoe ik dat cijfer kan bepalen met de scholieren.com proef?
  • wat verwacht je dat er gebeurt als je staafjes in een hypertone oplossing (hogere osmotische waarde dan in de aardappelcel) liggen?
  • wat verwacht je dat er gebeurt als je staafjes in een hypotone oplossing liggen?
  • waar moet je dus op letten om in te schatten bij welke zoutconcentratie de osmotische waarden van cellen en oplossing gelijk zijn?
sciecel schreef: za 11 jan 2014, 17:48
Ik vond ook dat het er redelijk goed uitzag, maar ik heb ooit eens een boekje voor Frans moeten lezen en een korte samenvatting ervan in het Nederlands gezocht, waarbij op scholieren.com zelfs de namen van de personages niet eens klopten :s
Internet bevat zowel kaf als koren. Zoals je terecht constateert helaas ook veel kaf. :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

De les over osmose moeten we nog krijgen :D

Ik ging normaal mijn boek meedoen, maar het kon niet meer in mijn boekentas vanwege alle klimaatboeken (zie mijn ander forumonderwerp), dus misschien kan ik het volgende week meedoen en aan de proef beginnen :)

Bedankt voor het antwoord!!!

O ja,
Jan van de Velde schreef: za 11 jan 2014, 16:37
Kraanwater in Nederland bevat ergens tussen een paar tienden tot ca een halve gram zouten per liter. Da's dus maximaal ongeveer 0,05 %.
Zijn dit ongeveer dezelfde waarden in België, want ik woon niet in Nederland.

Of waar kan ik deze waarden opzoeken, dan moet ik je niet de hele tijd lastigvallen :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

sciecel schreef: za 11 jan 2014, 18:10
De les over osmose moeten we nog krijgen :D
hoe hoger het zoutgehalte, hoe hoger de osmotische waarde.
Zijn dit ongeveer dezelfde waarden in België, want ik woon niet in Nederland.
Dat verschilt wel wat van regio tot regio, maar dat gaat in België niet veel anders zijn. Denk erom dat met 35 gram zout per liter je al zeewater hebt....
Of waar kan ik deze waarden opzoeken,
Je zou eens kunnen googlen met "analyse drinkwater vlaanderen" of zo. Of de site van je waterleverancier.

Het snelste criterium in dat soort tabellen is de geleidbaarheid. Een geleidbaarheid van 1mS/cm komt ruwweg overeen met 1 g zouten per liter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

De osmolariteit wordt niet alleen bepaald door natrium. Er zit ook nog kalium in, glucose, calcium en wat dies meer zij. Dus met dat proefje ga je het niet redden. Nu is de natriumconcentratie kleiner dan de kaliumconcentratie, dus meer dan slechts een benadering kun je niet geven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: practicum zoutconcentratie aardappelcellen

Jan van de Velde schreef: za 11 jan 2014, 19:16
hoe hoger het zoutgehalte, hoe hoger de osmotische waarde.
Les over osmose gehad nu, ik ga dit weekend de proef eens proberen :)


Dat verschilt wel wat van regio tot regio, maar dat gaat in België niet veel anders zijn. Denk erom dat met 35 gram zout per liter je al zeewater hebt....
Ok, maar er zal wel geen zeewater uit mijn kraan komen :)


Je zou eens kunnen googlen met "analyse drinkwater vlaanderen" of zo. Of de site van je waterleverancier.

Het snelste criterium in dat soort tabellen is de geleidbaarheid. Een geleidbaarheid van 1mS/cm komt ruwweg overeen met 1 g zouten per liter.
Bedankt, ik zal dan eens kijken :)

Reageer