Springen naar inhoud

looping bal

• Log in om te kunnen reageren

deefrd

deefrd

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2014 - 18:25

Bijlage  mechanica examenoefening bal,cirkel.pdf   255,83K   62 maal gedownloadhallo,
ik heb deze oefening, https://www.dropbox....ht%20cirkel.pdf , opgelost.
Ik heb hierbij de formules voor behoud van energie toegepast,
maar dit lijkt mij een zeer simpele oplossing.
Vandaar dat ik dus ook niet zeker ben of dit de Juiste manier is om dit probleem op te lossen. Kan iemand deze oplossingsmethode bevestigen/ afbreken(en waarom dan?).
Ik verwaarloos alle wrijving in de oefening.

Alvast bedankt!

Veranderd door Jan van de Velde, 10 januari 2014 - 18:45
titel aangepast

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 januari 2014 - 18:43

is geen verkeerde aanpak, maar je vergeet dat de bal niet alleen bewegingsenergie verliest door verminderde translatie, maar ook door verminderde rotatie. Alle hoogte-energie hoeft dus niet uit ½mv² gehaald te worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

deefrd

deefrd

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2014 - 18:51

is geen verkeerde aanpak, maar je vergeet dat de bal niet alleen bewegingsenergie verliest door verminderde translatie, maar ook door verminderde rotatie. Alle hoogte-energie hoeft dus niet uit ½mv² gehaald te worden.

Als de bal rolt zonder slip, en dus ook zonder enige weerstand, dan is de hoogte toch de enigste energie die er vanaf gehaald moet worden? of zie ik dit verkeerd. Bedankt voor je snelle reactie (had dit niet verwacht, dit is mijn eerste topic in dit forum)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 januari 2014 - 19:00

Ja, de hoogte is alles wat eraf moet, maar dat gaat niet alleen ten koste van T1 (ik interpreteer die T even als Translatie-energie (½mv²) maar die ROLLENDE bal heeft tevens een rotatie-energie, laat ik die R1 noemen

je vergelijking moet dus worden T1 + R1 + V1 = T2 + R2 + V2

(waar haal jij trouwens die afkortingen T voor bewegingsenergie (½mv²) en V voor hoogte-energie (mgh) vandaan?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

deefrd

deefrd

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2014 - 19:19

T= translatieenergie, kinetische energie
V= hoogte-energie, potentiële energie
Deze notities komen uit een cursus van een docent.
Deze is gebaseerd op de boeken van Beer en Johnston: "vector mechanics for engineers"
Van de rotatie-energie waar jij hier over spreekt vind ik hier echter niets van terug.
Wat is de formule voor deze rotatie-energie? misschien ken ik het onder een andere naam.

deefrd

deefrd

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2014 - 19:25

1/2*I*omega^2 = kinetische energie bij roterende voorwerpen. Bedankt voor de tip ;)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures