[scheikunde] Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Hallo iedereen,

Ik weet niet echt wat tot wat gaat reduceren en wat tot wat gaat oxideren. Het enige dat we gegeven hebben is namelijk het volgende:

Schrijf de redoxreactie van koolzuurGAS met kaliumpermanganaat.

Tot wat gaat alles hier gereduceerde en geoxideerd worden?

Bedankt,

Jeroen

Berichten: 772

Re: Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Het is toch wel vrij evident dat je weet welke stof als oxidans optreedt in deze reactie ;) . Veel voorkomende oxidantia: Cl2, KBrO3, KMnO4, O2 ... Deze oxidantia dien je toch op zijn minst uit het hoofd te kennen.

Om de redoxreactie uit te schrijven: welke methode(n) heb je hiervoor gezien?

Berichten: 33

Re: Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Ik wist niet dat er meerdere methodes waren eerlijk gezegd, maar wij schrijven altijd eerst de halfreacties op. Dan balanceren we de coefficienten voor alles dat geen O of H is. Dan H2O toevoegen voor alle O's in evenwicht te brengen en dan H+ toevoegen om de H's te balanceren. Dan Ladingen balanceren, optellen en afhankelijk of het in basisch of zuur milieu is, OH- toevoegen aan beide kanten om H+ te neutraliseren of H2O toevoegen aan beide kanten om H3O+ te vormen.

Wat me direct tot een volgende vraag brengt, hoe weet je of het milieu zuur of basisch is? Ik zou gokken zuur omdat CO2+H2O--> H2CO3 vormt maar die reactie gaat wel niet echt goed op aangezien co2 een gas is en lagere entropie heeft.

Ik weet ook dat het koolzuurgas gaat oxideren waarschijnlijk tot co maar hier ben ik niet zeker van en het permanganaat gaat reduceren maar tot wat, dat hangt af of het milieu basisch, licht basisch of zuur is.

Berichten: 772

Re: Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Wanneer je een reactie ziet metCO2 als één van de reagentia, mag je aannemen dat je in zuur milieu te werkt. Zoals je al aangeeft wordt een lichte pH daling veroorzaakt. Wat worden de halfreacties nu?

Berichten: 33

Re: Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Oei wat ik daarjuist zei is fout, koolzuurgas gaat ook reduceren tot CO maar dan zit ik met 2 reducties?

Ik zit eigenlijk helemaal in de knoop: Nu heb ik hier nog een redoxreactie Kaliumhybride en salpeterzuur. Dat is alles wat er gegeven is voor de deze. Hoe weet je nu naar wat dat dat kaliumhybride gaat oxideren?

Berichten: 772

Re: Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Even voor de nauwkeurigheid, kaliumhybride bestaat niet, waarschijnlijk bedoel je kaliumhydride (KH)? Dit is geen oxidator! In deze reactie is Salpeterzuur (HNO3) de oxidator. Deze zal je kaliumhydride gaan oxideren. Bij deze reactie zal uit het hydride waterstofgas gevormd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Redoxreactie koolzuurgas en kaliumpermanganaat

Tegen de uitwerking van de eerste opgave heb ik nog wat bezwaren.

Er staat onderstreept dat de reactie optreedt met koolzuurgas, en er wordt met geen woord gerept over een kaliumpermanganaat-oplossing, er staat enkel kaliumpermanganaat. Daar komt dus geen water aan te pas, en dus kun je ook niet over een zuur milieu reppen.

Bovendie is de oxidatietoestand van C in CO2 4. Met 4 elektronen in de buitenste schil is dat ook het maximale aantal dat C kan afstaan, met andere woorden, een hogere oxidatietoestand bestaat niet.

Er is maar één conclusie mogelijk met betrekking tot de gegeven combinatie van stoffen. Welke?

Overigens gaat het ook bij de laatste opgave niet over oplossingen. Dat kan ook niet, waarom?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer