verplaatsing van een halfportaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 581

verplaatsing van een halfportaal

Hallo,

zie onderstaande tekening.
Naamloos.png
Naamloos.png (201.32 KiB) 499 keer bekeken
Hierin is een zogenaamd halfportaal weergegeven met in punt A een scharnierverbinding, in punt B een momentvaste verbinding en in C een roloplegging. Wanneer een q last aangrijpt op de ligger, zal het portaal naar rechts uitbuigen omdat het daar kan bewegen. Mijn vraag is nu als volgt.

Volgens onze docent mechanica zal er in punt B GEEN inwendig moment ontstaan. Wanneer op kolom A - B een belasting had gezeten was dit wel het geval geweest. Ik zie niet waarom er in dit geval geen inwendig moment zal optreden en in het geval dat hij zijdelings belast wordt wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: verplaatsing van een halfportaal

Bereken je reacties. Maak dan een snede rechts van B en bereken het buigmoment. Laat eens zien wat je uit komt ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 581

Re: verplaatsing van een halfportaal

Oke. Even nieuwe tekening gemaakt met waarden erbij zoals in de opgave. Aangezien ik nu ga rekenen is dat wat makkelijker te volgen.
Naamloos.png
Naamloos.png (211.63 KiB) 503 keer bekeken
Er zijn 3 onbekende reacties. één horizontale reactiekracht in A, één verticale reactiekracht in A en één verticale reactiekracht in C. Wanneer ik de momentenstelling loslaat op de constructie in punt A dan krijg ik het volgende uit.

Reactie horizontaal A = 0

Reactie verticaal A = 12 kN

Reactie verticaal C = 12 kN

Wanneer ik een snede maak zie je inderdaad dat er geen inwendig moment overblijft in punt B. omdat q last en Ra elkaar opheffen. In de kolom blijft dan ook geen moment over omdat Daar geen horizontale krachten werken die momenten opwekken. Klopt dit voor zover?

Gevoelsmatig vind ik dit toch wel vreemd omdat wanneer de constructie naar rechts beweegt je zou zeggen dat er momenten moeten optreden die ervoor zorgen dat die momentvaste verbinding niet verdraait.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: verplaatsing van een halfportaal

Klopt. Gevoelsmatig is dit inderdaad wel wat vreemd :)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: verplaatsing van een halfportaal

In theorie zou je die momentverbinding dan weg kunnen laten, en vervangen door een scharnierpunt?

Dat is dan toch een labiel evenwicht, en bij het minste geringste is er dan wel een moment.

Dan zit die verbinding er toch wel degelijk om momentkrachten op te vangen, maar die kunnen niet echt berekend worden. Zie ik dat correct?

Reageer